برگزاری دومین جشنواره لامِردون

فارس_ دومین جشنواره بومی، محلی لامِردون در لامرد برگزار شد.

کلمه نیوز_ دبیر جشنواره لامِردون ، با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بومی محلی لامردون اظهارداشت: دومین جشنواره لامردون که با هدف آشنایی با آداب و رسوم پیشینیان ،آشنایی عموم مردم با آثار ملموس و ناملموس و حمایت از کارآفرینان بود ،در ۵ قسمت ،موزه ،صنایع دستی سنتی،صنایع دستی نوپا،مواد غذایی سنتی و آیینها و بازیهای بومی محلی با محوریت لباسهای محلی در گستره ایراهستان ،بیخه جات ، کرانه و پس کرانه های خلیج فارس شامل فارس ، هرمزگان و بوشهر انجام پذیرفت.

سعیده صداقت افزود: در این جشنواره به کسب و کارهای حوزه صنایع دستی ، هنرهای تجسمی ، آثار نمایشی و تولیدات موسیقیایی با رویکرد بومی محلی توجه ویژه ای گردید.

وی بیان داشت: معرفی و ارائه غذاهای حوزه بیخه جات و ایراهستان، رسوم مربوط به کودکان، گویش محلی و مراسم سنتی، موزه ها و گردشگری، مدیریت محیط زیست از دیگر موارد مورد توجه در لامردون دوم بود.

صداقت افزود: در این روند تلاش شد تا با نگرشی عمیق تر و با بهرمندی از اساتید مجرب در سر فصل های آداب و رسوم ، گویش ها ، بازی های محلی ، لباس ها و پوشش های جنوبی ، موسیقی بیخه جات و حوزه ایراهستان استفاده شده و آثار نگارش شده و یا در حال نگارش نویسندگان و پژوهشگران بومی را اطلاع رسانی کنیم.

دبیر دومین جشنواره لامِردون از استقبال بی نظیر متقاضیان برای حضور در این جشنواره خبرداد و گفت: با اعلام فراخوان برگزاری جشنواره و واگذاری غرفه های آن به علاقه‌مندان، به صورت چشمگیری از مناطق برون شهرستانی و بخصوص حوزه ایراهستان متقاضیان حضور در نمایشگاه شدند. خوشبختانه توانستیم بیش از ۵۰ غرفه مجزا با رویکردهای مختلف ، تحت نظارت هنرمندان و با هدف حمایت از کسب و کارهای بومی را فعال نماییم و شاهد استقبال بی نظیر مردم از جشنواره بودیم.

صداقت گفت: بازی های بومی محلی، اجرای مسابقات آشپزی، میزگرد های شبانه نویسندگان تاریخِ بیخه جات، موسیقی های محلی، شعرها و گویش محلی، آیین و مراسمات سنتی بومی، عرضه صنایع دستی، موزه مردم شناسی منطقه، محیط زیست و معرفی حیات وحش و نباتات بومی، مسابقات کودکان، فروش صنایع دستی و موادغذایی سنتی، تجلیل از غرفه داران و همیاران برتر برگزاری نمایشگاه و … از برنامه های مختلف این جشنواره می باشد.

دبیر دومین جشنواره لامِردون در پایان به تشکیل کمیته های تخصصی و تقسیم بندی کارها در ساختار کارگروه های تخصصی نیز اشاره و افزود: مراسم افتتاحیه در روز جمعه ۲۶ آبانماه با حضور هنرمندان و مسئولین انجام و این مراسم فرهنگی به مدت سه روز ادامه داشت.