معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

۴۶۸ صنعت استان مرکزی در فهرست صنایع آلاینده است

مرکزی-کلمه نیوز-معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۴۶۸ صنعت این استان در سال جاری در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفته است که مشمول پرداخت عوارض هستند.

کامبیز خلیلی در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک، افزود: پنج جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در سال جاری برگزار شده که مصوبات خوبی به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: دو هزار و ۲۴۸ پایش‌ از مراکز، ۱۵۱ پایش از مراکز بیمارستانی و ۱۲ پایش از جایگاه‌های سوخت استان مرکزی توسط آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست این استان صورت گرفته است.

خلیلی با بیان اینکه اراک از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۹ روز ناسالم سپری کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶ درصد افزایش دارد، ادامه داد:

وی بیان کرد: ۲۷ مورد ثبت صادرات و واردات پسماند در سامانه جامع محیط زیست انجام شده است و ۷۳ مورد پایش خاک نیز از ابتدای امسال تاکنون صورت گرفته است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ابراز کرد: ۵۷۷ اخطاریه‌ زیست محیطی برای واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی استان مرکزی صادر شده و محیط زیست استان مرکزی در سال جاری با ۸۵۰ مجوز استقرار و بهره‌برداری موافقت کرد و با استقرار ۱۸۹ مورد که مغایر با فعالیت‌های زیست‌محیطی بوده، مخالفت شده است.

خلیلی عنوان کرد: شهرداری اراک موظف است از محل اعتبارات عوارض آلایندگی هوا و بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی پنج ایستگاه خریداری کند که این تعداد به یک مورد کاهش یافت و تاکنون نیز عملیاتی نشده است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: عمر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای این استان بویژه اراک حدود ۲۰ سال است و مدت زیادی از عمر آنها می‌گذرد اما داده‌های‌ این ایستگاه‌ها درست است.

علیرضا محرابیان افزود: در سایر کلانشهرها که دستگاه‌های به روز دارند، از محل پرداخت عوارض آلایندگی توسط شهرداری‌ها خریداری شده اما جای تاسف دارد که شهرداری اراک تاکنون در خصوص افزایش ایستگاه‌ها کمکی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه اراک تنها کلانشهر ایران با آلاینده مسئول دی‌اکسید گوگرد آلوده‌ترین شهر ایران است، اظهار کرد: آلایندگی مسئول دی‌اکسیدگوگرد اراک در سال گذشته ۱۸ روز بود که امسال تاکنون به ۱۶ روز رسیده است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اگر روند مازوت سوزی نیروگاه شازند ادامه دار باشد، تعداد روزهای آلاینده با آلایندگی دی‌اکسید گوگرد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: غلظت دی‌اکسید گوگرد در هوای شهرهای اراک، شازند و مهاجران در زمان مازوت‌سوزی نسبت به قبل ۲ برابر افزایش یافته است.