خوزستان رتبه دوم کشور در تولید آبزیان

خوزستان - مدیرکل شیلات خوزستان گفت: استان خوزستان در حال حاضر رتبه دوم کشور به لحاظ تولید آبزیان را دارد.

کلمه نیوز – مرتضی سوری مدیرکل شیلات خوزستان  اظهار داشت: خوزستان در حال حاضر رتبه دوم کشور به لحاظ تولید آبزیان را دارد و فرصت‌های سرمایه گذاری و برنامه تحولی شیلات استان با توجه به ظرفیت‌ها و استعداد‌های کم نظیر شیلاتی تدوین شده است و در کارگروه‌هایی تخصصی چالش‌های موجود در مسیر توسعه شیلات استان شناسایی و مورد پیگیری جدی قرار خواهند گرفت.

وی درخصوص تسریع در پیشبرد روند تکمیل زیرساخت‌های طرح‌های شیلاتی مجتمع خاویاری شوهان دزفول و فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان شهرستان کارون می‌گوید: با توجه به گذشت ۷ سال از شروع به کار طرح خاویاری دزفول که در زمینی به مساحت حدود ۵۰ هکتار در حال ساخت است و برای تخصیص آب مورد نیاز و عقد قرارداد اجاره اراضی مجتمع یادشده تصمیم‌های لازم گرفته شد.

سوری ادامه داد: از دیگر موضوع‌های مهم، تکمیل آسفالت جاده دسترسی و برق رسانی مجتمع پرورش ماهی گرمابی آزادگان کارون است که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و شرایط اقلیمی متنوع و مناسب برای تکثیر و پرورش انواع آبزیان در استان خواستار تسهیل در صدور مجوز‌های زیست محیطی با هدف ایجاد تنوع در گونه‌های پرورشی استان به منظور تثبیت و ارتقا جایگاه صادراتی و رقابت پذیرتر کردن تولیدات شیلاتی در بازار‌های جهانی و افزایش درآمد تولید کنندگان شد.

سوری مهم‌ترین کار‌های شیلات به منظور حفاظت از ذخایر ارزشمند آبزیان دریایی در صیدگاه‌های استان را رهاسازی بچه ماهی در دریا، استقرار بیش از ۲ هزار سازه زیستگاه مصنوعی، اعمال دریابست، ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید و شوریده در زمان پیک تخم ریزی و سایر گونه‌های در معرض خطر عنوان کرد.

وی به لزوم همکاری کشور‌های همسایه براساس کنوانسیون‌های بین المللی به منظور ساماندهی فعالیت‌های صیادی و بهسازی ذخایر آبزیان در مرز‌های آبی و ذخایر آبزی مشترک اشاره و اضافه کرد: حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی تحت حاکمیت نیازمند یک عزم ملی است.

سوری در خصوص تامین سوخت شناور‌های صیادی می‌گوید: براساس شیوه نامه ابلاغی هیات دولت افزایش قدرت موتور قایق‌های صیادی از ۴۸ اسب بخار به ۱۶۵ اسب بخار و تغییر سوخت این شناور‌ها از بنزینی به گازوئیلی اجرایی می‌شود.