طی بارندگی اخیر در فارس؛ 

جمع آوری ۶۰ میلیون مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری فارس

فارس_ در بارندگی سامانه‌ی اخیر که از هفته گذشته استان را تحت تاثیر قرارداد 60 میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های فارس ذخیره‌سازی و جمع آوری گردید.

کلمه نیوز_ «حجت اله مرادی» مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس گفت: درپی بارش های اخیر در بندهای آبخیزداری نقاط مختلف شهرستان های استان ۶۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره و استحصال شد.

وی افزود: در این راستا ۴۵۵ بند و سازه های آبخیزداری در ۲۷ شهرستان استان از جریان های سطحی و روان آبها را استحصال و ذخیره کرده اند.

مرادی تصریح کرد: شهرستانهای ممسنی، اقلید، فیروزآباد، فسا و سپیدان بیشترین حجم آبگیری را برای خود ثبت کرده اند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس اظهار داشت: طرح های آبخیزداری علاوه بر استحصال آب نقش مهمی در کنترل و کاهش خسارت ناشی از سیلاب داشته به نحوی که در این سامانه‌ بارشی هیچ سیل مخربی در استان گزارش نشد.

وی افزود: آبگیری این پروژه ها ضمن جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارات سیلاب تأسیسات شهری، روستایی وزیر بنایی، منجر به تغذیه سفره های زیرزمینی و منابع آبی، چشمه ها و قنوات در این مناطق گردیده و اثرات قابل توجهی در کاهش اثرات خشکسالی و تأمین بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز به ویژه روستاها و دیگر مناطق زیر دست دارد.

گفتنی است: در استان فارس بیش از ۴۰۰طرح آبخیزداری وآبخوانداری و ۵۰ طرح پخش سیلاب که هرکدام از این طرح ها شامل ۱۰ تا ۱۲۰ سازه آبخیزداری از انواع مختلف است.