مجری طرح گندم کشور:

استان مرکزی رتبه چهارم افزایش تولید و خرید تضمینی گندم کشور را دارد

مرکزی-کلمه نیوز-سهراب سهرابی مجری طرح گندم کشور گفت: استان مرکزی رتبه چهارم افزایش تولید و خرید تضمینی گندم کشور را داشته است.

وی در آیین شکرگزاری و جشن رکوردشکنی تولید گندم استان مرکزی در سازمان جهادکشاورزی افزود: در سپهر سیاسی دنیا گندم یک ابزار قدرت است و حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از انرژی و پروتئین مردم کشور از گندم تامین می شود.

مجری طرح گندم کشور ابراز کرد: حدود ۸ هزار سال پیش اولین گندم ها در ایران کشت شدند و به دنیا منتقل شدند و گندم۱۰ درصد از منابع آبی کشور را مصرف می کند.

سهرابی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به دو موضوع امنیت غذایی و خودکفایی گندم تاکید دارند، ادامه داد: در حوزه گندم از سال ۶۸ که خرید تضمینی را داشتیم امسال ۱۱ میلیون و ۹۳۹ هزار تن خرید گندم کشور و بیشترین خرید بوده است.

مجری طرح گندم کشور اظهار کرد: با بررسی های انجام شده طی سه سال گذشته تولید گندم کشور از ۹ میلیون تن به حدود ۱۵ میلیون تن رسیده است و استان مرکزی یکی از استان های موفق در تولید گندم بوده است.

سهرابی ادامه داد: بیشترین رشد تولید گندم در دیمزارها رخ داده است و از واردات ۷ میلیون تن امسال به صفر رسیده ایم، ضمن اینکه در حوزه مصرف کود شیمیایی روند روبه رشدی را داشته ایم و ۲۰۷ هزار تن کود فسفاته در گندم آبی و دیم مصرف کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه خودکفایی و رسیدن به تولید خوب با حفظ منابع آب و خاک کشور بسیار مهم است، گفت: مبارزه با علف های هرز در کشور و آفت سن در استان مرکزی نیز روند روبه رشدی داشته است در کشت های مکانیزه نیز در اراضی دیم و آبی روند روبه رشد خوبی را شاهد بودیم.

سهرابی یادآور شد: اصلاح قانون خرید تضمینی نیز در کشور صورت گرفت که در رشد خرید گندم تاثیر داشته است و امسال ۱۱ میلیون و ۹۹۳ هزار تن خرید گندم کشور به ارزش ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن به حساب کشاورزان واریز شده و ۱۶ هزار میلیارد تومان باقی مانده این مبلغ نیز به حساب کشاورزان طی روزهای آتی واریز خواهد شد.

گفتنی است در پایان این آیین از کشاورزان نمونه تولید گندم تجلیل به عمل آمد.