وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران شایعه است؟

گروه جامعه: یک متخصص ژئومورفولوژی گفت: فعال شدن گسل خورگو باعث وقوع زمین لرزه عصر یکشنبه در هرمزگان شد و گنبد‌های نمکی دلیل شکافته شدن کوه بودند.علی اصغر هدایی در مورد جزئیات زلزله ۶.۴ ریشتری در استان هرمزگان گفت: موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که شروع فشار‌های زمین شناسی در […]

گروه جامعه: یک متخصص ژئومورفولوژی گفت: فعال شدن گسل خورگو باعث وقوع زمین لرزه عصر یکشنبه در هرمزگان شد و گنبد‌های نمکی دلیل شکافته شدن کوه بودند.علی اصغر هدایی در مورد جزئیات زلزله ۶.۴ ریشتری در استان هرمزگان گفت: موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که شروع فشار‌های زمین شناسی در ایران از سال ۲۰۱۴ و حرکت رخ داده در دریای احمر شروع شده است، همین حرکت باعث شد تا بین جیبوتی و یمن جزیره آتشفشانی به‌وجود آمد. از آن زمان لرزه خیزی ایران افزایش یافت.

وی ادامه داد: در زمین لرزه روز یکشنبه هرمزگان اعلام شد که این زلزله در گسل پیچانه زاگرس رخ داده است که این موضوع اشتباه است، چرا که زلزله ۶.۴ ریشتری در گسل خورگو در منطقه فین در نزدیکی بندرعباس رخ داده است.به گفته هدایی در ۲۱ مارس سال ۱۹۷۷ دقیقا در همین منطقه زلزله‌ای با قدرت ۶.۹ ریشتر رخ داد که باعث شکافته شدن کوه و ایجاد یک چشمه در آن شد که هنوز هم این چشمه دارای آب است. گسل خورگو به علت داشتن گنبد‌های نمکی و بالا آمدن گنبد‌ها و فشار فعال شده است.

وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران شایعه است؟
این متخصص ژئومورفولوژی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد وقوع زمین لرزه در مورموری ایلام، اندیکا خوزستان و گناوه بوشهر بودیم که همگی جزو منطقه زمین شناسی زاگرس هستند. شایعاتی در مورد زلزله در تهران بعد از زلزله در جنوب گفته می‌شود که صحت ندارد. اگر هر صفحه‌ای فعال شود، زمان می‌برد تا بر روی صفحات دیگر تاثیر بگذارد، در حال حاضر اگر بخواهیم بگوییم با زلزله هرمزگان تهران هم زلزله می‌آید موضوع نادرستی است. صفحه زاگرس باید به اسفندقه مریوان فشار وارد کند و از آنجا فشار به صفحه ایران مرکزی منتقل شود. وقوع زمین لرزه ۷ ریشتری به زودی در تهران شایعه است.

وی تاکید کرد: رفتارشناسی گسل زاگرس در آن منطقه نشان می‌دهد که دوره‌های بازگشت کوتاه است، هیچ زمین لرزه ۷ ریشتر و بالاتر در آن ثبت نشده و رخ نخواهد، اما شهر حاجی آباد در شمال بندرعباس دقیقا روی گسل ساخته شده و در صورت فعال شدن آن گسل احتمال وقوع زمین لرزه ۷ ریشتر یا بالاتر برای آن شهر وجود دارد.

چرایی پودر شدن کوه‌ها در زلزله بندر عباس
هدایی در مورد چرایی پودر شدن کوه‌ها در زلزله بندر عباس هم گفت: هرمزگان دارای بیشترین گنبد‌های نمکی در ایران است. این گنبد‌ها دارای چگالی سبکی هستند و آرام آرام شروع به بالا آمدن می‌کنند. در هنگام زلزله در گسل خورگو در نزدیکی فین هم همین اتفاق افتاد و گرد و خاک ایجاد شد که مردم به اشتباه فکر کردند کوه در حال ریزش کامل است، در حقیقت زمین لرزه باعث شد گنبد‌های نمکی بالاتر بیایند و یکباره لایه شکافته شده و این گرد و خاک رخ بدهد.

این متخصص ژئومورفولوژی در پایان در مورد پس لرزه‌های این زمین لرزه گفت: ممکن است پس لرزه‌های زیادی در منطقه رخ دهد که قدرت آن‌ها بالا بوده و به راحتی حس شود. این زمان طولانی است، اما قطعا زلزله با قدرت بیشتر رخ نخواهد داد.