کسب مقام درجه یک فستیوال بین‌المللی جواهرسازی ازبکستان توسط هنرمند مشهدی

هنرمند مشهدی مقام درجه یک فستیوال بین‌المللی جواهرسازی ازبکستان را از ان خود کرد.

به گزارش کلمه نیوز، مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: استاد علی اصغر خاکساری، قلم‌زن، طلاکوب و حکاک مشهدی در نخستین فستیوالبین المللی جواهرسازی و زر دوزی کشور ازبکستان که از ۳۰ اردیبهشت ماه  تا چهارم خرداد ماه در شهر بخارا  برگزار شد، موفق به کسب این افتخار شد.

ملیحه سلطانی گفت:  “بهارک امیدفر” هنرمند رشته زیور آلات سنتی و استاد “علی اصغر خاکساری” هنرمند رشته حکاکی و قلم زنی زیورآلات از شهر جهانی گوهرسنگ‌ها موفق به راه یافتن در این فستیوال بین‌المللی شدند.
استاد علی اصغر خاکساری، قلم‌زن، طلاکوب و حکاک مشهدی متولد سال ۱۳۴۳ است. او از سنین کودکی توسط پدر با طبیعت ایران آشنا شده است و در خلق آثارش از آن الهام می‌گیرد.استاد خاکساری با گذر زمان و پیشرفت در کار قلم‌زنی و طلاکوبی بر روی قسمت‌های فلزی تفنگ‌های شکاری، کم کم به طلاکوبی و قلم‌زنی بر روی ساعت‌های نفیس، جواهرات و زیورآلات روی آورد. او برای نخستین بار در ایران توانست بر روی سنگ‌های عقیق و فیروزه طلاکوبی و قلم‌زنی کند.
او با دارا بودن بیش از ۳۰ سال تجربه حکاکی، قلم زنی، و طلاکوب بر روی ساعت و سایر زیور آلات موفق شد برای نخستین بار، عضو خبره کانون قلم‌زنان جهان به شمار آید و موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی، کسب نشان دست خلاق در نشست جهانی صنایع‌دستی در اصفهان، هنرمند برتر در نمایشگاه جهانی صنایع‌دستی فلورانس ایتالیا، هنرمند برتر در نمایشگاه جهانی صنایع‌دستی در تهران، کسب مدرک درجه یک هنری معادل مدرک دکتری در رشته قلم‌زنی و طلاکوبی بر روی سنگ‌های قیمتی برای نخستین بار در ایران شده است.
۸۰ رشته صنایع دستی در خراسان رضوی وجود دارد که در میان آن‌ها تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سنگ هرکاره، قلمزنی، ابریشم‌بافی، فرت‌بافی، نواربافی، چرم، زیورآلات سنتی، نقاشی روی چرم، نگارگری، چاپ باتیک و گلیم بافی شناخته شده‌تر هستند.