رییس محیط زیست شاهین شهر و میمه:

تخلیه‌کننده فاضلاب صنعتی در عرصه‌های طبیعی شاهین‌ شهر شناسایی شد

اصفهان_ رییس محیط زیست شاهین شهر و میمه از شناسایی فرد مُتخلفی که اقدام به تخلیه فاضلاب صنعتی حاوی مواد نفتی در عرصه‌های طبیعی این شهرستان می‌کرد، خبر داد.

حسین خادمی افزود: این فرد متخلف فاضلاب صنعتی حاوی مواد نفتی را در حریم جاده کمربندی شاهین شهر – خمینی شهر تخلیه می‌کرد که شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان‌اینکه هنوز مبدا این فاضلاب‌های صنعتی مشخص نشده است، اظهار داشت: با توجه به دریافت گزارش‌هایی در باره تخلیه فاضلاب صنعتی در این محدوده، کارشناسان محیط زیست شاهین‌شهر و میمه از محل بازدید کردند و مشخص شد حجم زیادی از فاضلاب صنعتی حاوی مواد نفتی در این مکان تخلیه و به آلودگی شدید محیط زیست و خاک منجر شده است.

خادمی با اشاره به پایش‌ مستمر کارشناسان اداره محیط زیست شاهین شهر از حریم جاده‌ها و عرصه‌های طبیعی خاطرنشان کرد: در برخی موارد نیز بر اساس گزارش های مردمی به چنین تخلف‌هایی رسیدگی می‌شود.

خادمی با تاکید بر اینکه تخلیه هرگونه پسماند، نخاله ساختمانی و سنگی و فاضلاب در محیط و عرصه‌های طبیعی غیرقانونی است، اضافه کرد: شهرستان شاهین شهر و میمه از تعداد زیادی واحدهای صنعتی و تولیدی برخوردار است و احتمال بروز چنین تخلف‌هایی در آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: هر واحد صنعتی و تولیدی، مسوول فاضلاب و پسماند تولید شده خود است یعنی یا باید تصفیه‌خانه داشته باشد یا اگر در شهرک صنعتی مستقر است از تصفیه‌خانه شهرک استفاده کند.

رییس محیط زیست شاهین شهر و میمه اضافه کرد: اگر کارگاه تولیدی خارج از شهرک صنعتی واقع شده است یا به تصفیه خانه دسترسی ندارد، این مسائل باعث سلب مسوولیت از او نمی‌شود و در هرصورت باید راهکاری برای مدیریت فاضلاب یا پسماند خود اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه ما قوانین خوب و سختگیرانه ای در باره مدیریت پسماند در کشور داریم، خاطرنشان کرد: موضوع پسماندهای خطرناک را نیز می توان به شرکت های امحا که در این زمینه فعالند، واگذار کرد.

خادمی در باره تبعات تخلیه فاضلاب صنعتی در عرصه‌های طبیعی گفت: این موضوع به نوع فاضلاب بستگی دارد اما در هر صورت می تواند به انواع آلودگی منجر شود و پوشش گیاهی و زیست جانوری را در عرصه‌های محیط زیست تهدید کند.

وی با بیان اینکه برخی از فاضلاب‌های خطرناک شیمیایی یا نفتی ممکن است سال‌ها در عرصه طبیعی باقی بماند و پاکسازی آنها کار دشواری است، افزود: این موضوع می تواند به آلودگی خاک و آب و اسیدی شدن خاک نیز منجر شود.

شهرستان شاهین‌ شهر و میمه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان است.