یک کارشناس مذهبی:

ترویج فرهنگ نماز، تربیت نسلی متعهد و سلامت را به دنبال دارد

مرکزی-کلمه نیوز-ادیان مختلف بر پایه ها و اصولی مطابق با قوانین و دستورات همان دین بنا شده اند که رعایت هر یک از آنها سبب استحکام بنیان جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

دین اسلام به عنوان کامل ترین دین بشریت و هدیه آسمانی پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان از اصول و بنیان های بسیار زیبایی برخوردار است که رعایت و انجام هر یک از آنها سبب پویایی فرد از لحاظ جسمی و روحی خواهد شد که طبق قوانین علمی دنیا نیز این مهم اثبات شده است.

به عنوان مثال نماز یکی از ارکان و فریضه های واجب دین مبین اسلام است که بر خواندن و ترویج اقامه آن در جامعه تاکید بسیار شده است، از اینرو خبرنگار پایگاه خبری کلمه نیوز نسبت به تهیه گزارش در خصوص ترویج فرهنگ نماز و تاثیر اقامه نماز در جامعه اقدام کرده است که در ذیل این گزارش ارائه می شود.

یک کارشناس مذهبی در خصوص فواید خواندن نماز گفت: هنگامی که فرد به نماز می ایستد حالت تعادلی بدن و قسمت مرکزی مخچه که مسئول کنترل حرکات و اعمال ارادی بدن است با ایستادن در نماز تقویت می شود و زمانی که چشم ها در حین نماز خیره و ثابت به یک نقطه می مانند نواقصی همچون نزدیک بینی، رفع و بهبود می یابد، هم چنین آرامش فکری متعادل با تمرکز در نماز جریان پیدا می کند. 

رضا فراهانی ادامه داد: در هنگام رکوع نیز ماهیچه های شکم، دست ها، ران ها، ماهیچه ستون مهره ها، گردن و ساق پا تقویت می شوند و سجده نیز تقویت عضلات ران ها و پاها را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: در بسیاری از احادیث نقل شده این است که آب وضو را از دست و صورت خود خشک نکنید چرا که از نظر پزشکی، بدن خود به خود در مقابل احساس سرما، حرارت خود را بالا می برد تا بخش های خیس را خشک کند، همین تحریک ها منجر به باز شدن منافذ و ورود اکسیژن به عضلات زیر پوستی و بافت ها می شود که در نهایت نشاط و شادابی را به دنبال دارد.

یک روحانی جوان نیز در این خصوص گفت: امام باقر(ع) مى‌فرماید: هر گاه نماز در اول وقت بالا رود، سفید و درخشان به سوى صاحبش باز مى‌گردد و به او خطاب مى‌کند: از من مواظبت نمودى خدا تو را حفظ کند و هر گاه در غیر وقت خود و بدون شرایط بالا برود، سیاه و تاریک به سوى صاحبش باز مى‌گردد و به او مى‌گوید: مرا تباه ساختى، خدا تو را نابود کند.

حجت‌الاسلام زرندی افزود: امام صادق(عل) نیز مى‌فرماید: هر گاه نمازگزار نماز صبح را با طلوع فجر به جاى آورد دو مرتبه براى او نوشته مى‌شود، هم فرشته صبح و هم فرشته شب مى‌نویسد، چرا که نماز صبح را فرشته روز و فرشته شب هر دو مشاهده مى‌کنند.

وی ابراز کرد: این دو حدیث بر اهمیت اقامه نماز و تاثیرات مثبت آن بر فرد تاکید دارد، لذا ترویج صحیح فرهنگ نماز و نماز خوانی بویژه بین نوجوانان و جوانان بسیار حائز اهمیت است و باید به شیوه ای تشویقی و توام با نشاط صورت بگیرد.

وی گفت: وقتی نوجوانی را با زبان خودش و فهم و درک خودش نسبت به خواندن نماز بدون هیچگونه اجبار و سخت گیری ترغیب نماییم در نتیجه آن نوجوان با اعماق وجود بعد از درک صحیح علت خواندن نماز، به اقامه نماز می پردازد و هرگز نسبت به ترک این فریضه الهی اقدام نخواهد کرد.

یک روحانی دیگر نیز در این زمینه بیان کرد: ترویج نماز به معنای توجه به ترویج فرهنگ معارفی در جامعه بوده و هرچقدر این مهم بیان شود بیشتر به سمت فرهنگ ایرانی اسلامی حرکت خواهیم کرد.

حجت الاسلام اسماعیلی افزود: ترویج مهم است، اما باید راه درست آن را نیز بیابیم و به هر راهی اکتفا نکرده و یا بدون توجه به برخی موارد از نماز سخن نگوییم.

وی ادامه داد: گاهی درست عمل نکردن بیش از عدم توجه به یک مسئله عواقب و خسارت به بار می‌آورد که باید به این موضوع نیز توجه کرد.

این روحانی یادآور شد: راهکارهای ترویج فرهنگ نماز باید مطابق با روز و نیازها و درک نوجوانان و جوانان باشد و استفاده از محتواهای تکراری و اجباری راهکار مناسبی برای این امر تلقی نمی شود.

وی گفت: برگزاری مسابقات مرتبط با نماز و نماز خوانی، استفاده از فضای مجازی و ابزارهای این فضا که طیف گسترده ای از نسل جوان را تحت پوشش دارد همچون راه اندازی بازی های کامپیوتری مرتبط با اقامه نماز، کانال ها و گروه های شاد نماز و نماز خوانی و تولید محتوای مطلوب در این بستر با زمینه تاثیرات نماز در فرد می تواند به گسترش این فریضه الهی در بین نسل نوجوان و جوان کمک شایان توجهی نماید.

این روحانی ادامه داد: ترویج فرهنگ نماز در جامعه بسیاری از آسیب های اجتماعی را از نسل نوجوان و جوان دور خواهد کرد و منجر به حضور نسلی پویا و سلامت به لحاظ جسمی و روحی با کمترین آسیب اجتماعی در جامعه خواهد شد.

یکی از شهروندان اراکی نیز گفت:  پیامبراکرم(ص)مى‌فرماید: اگر سخت‌گیرى در واجبات و انجام دادن تکالیف شرعى، مانند نماز باشد، مفید نیز هست، ولى سخت‌گیرى، تنها با تنبیه و سرزنش نیست. باید از راه‌هاى تشویق و ترغیب نیز استفاده کرد.

این بانوی بازنشسته آموزش و پرورش ادامه داد: کانون خانواده و بعد از آن آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در ترویج فرهنگ نماز و نماز خوانی دارند، چرا که اگر فرد از کودکی خواندن نماز والدین را ببیند و از تاثیرات آن مطلع شود بطور حتم بعد از رسیدن به سن تکلیف خود نیز بر ادای این فریضه الهی تاکید خواهد داشت.

وی گفت: تشویق به خواندن نماز بدون سرزنش، تنبیه، اجبار و سخت گیری باید صورت بگیرد تا فرد از لطافت دین اسلام لذت برده و نسبت به ادای مهمترین فریضه آن اقدام نماید.

نماز به عنوان ستون دین از مهمترین تاکیدات دین اسلام است که برای گسترش آن در جامعه باید اقدامات صحیح و در خور نام دین مبین اسلام صورت بگیرد تا کمترین آسیب متوجه دین و فرد مسلمان شود.

نویسنده: سایه قهیه ای