مدیر کل صمت استان مرکزی:

افزایش صادرات صنعتی از برنامه های سال آتی است

مرکزی-کلمه نیوز _مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: افزایش صادرات صنعتی و بهره گیری از ظرفیت‌های خالی معدنی برنامه اولویت دار سال آتی این استان است.

علی جودکی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت صنعتی استان مرکزی باید اذعان کرد بخشی از تمام زنجیره‌های تولیدی در کشور به این استان مرتبط است.

وی با بیان اینکه تقاضای سرمایه‌گذاری در استان مرکزی قابل توجه است، افزود: باید از این ظرفیت بیشترین بهره گیری و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری نیز معرفی شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بر بهره گیری از ظرفیت‌های خالی معدنی تاکید کرد و گفت: اکنون سنگ مصنوعی در حال نفوذ و گسترش به بازار است و باتوجه به این مهم، حوزه تولید باید بیش از پیش مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: در بیشتر شهرک‌های صنعتی استان برای واگذاری زمین محدودیت وجود دارد که بیانگر توسعه صنعت استان است.

جودکی گفت: در راستای کاهش بهره گیری از ظرفیت آب شرب در بخش صنعت می‌طلبد استفاده از پساب در این بخش مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات و بهره گیری از ظرفیت‌های خالی صنعتی برنامه اولویت دار این ارگان در سال آتی است، گفت: با توجه به ناترازی انرژی در کشور، عمده پروانه و جوازهای بهره‌برداری استان با دید تکنولوژی محور هدفگذاری شده تا صنعت مورد تقاضا کمترین میزان مصرف آب و برق را داشته باشد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: میزان حقوق وصولی معادن امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و باید اذعان داشت که با وجود آنکه تعداد معادن استان افزایش نداشته اما اصلاح شیوه قیمت گذاری، سبب افزایش وصولی حقوق دولتی معادن شده است.

جودکی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه نخست سال‌جاری ۸۵۴ میلیون دلار واردات از استان انجام شد افزود: این میزان، رشد ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را رقم زد.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی گفت: وضعیت نیروی کار ماهر اکنون در پایتخت صنعت کشور به لحاظ بهره‌مندی از نیروی کار ماهر با کمبود مواجه است به گونه‌ای که در شهرهای زرندیه، ساوه، دلیجان، اراک و خمین نیازمند تعداد بیشتری نیروی کار هستیم.

جودکی تصریح کرد: نرخ پایین دستمزدها به عدم استقبال نیروی کار حرفه‌ای از اشتغال در واحدهای تولیدی منجر شده است و این در حالی است که وضعیت استان ما در پرداختی به این افراد از استان‌های دیگر بهتر است.

وی از برنامه‌ریزی جهت تربیت نیروی کار و تکنسین‌های ماهر برای جبران این کمبود خبر داد و گفت: در این راستا ۳ هنرستان جوار صنعت در اراک و یک هنرستان در ساوه راه‌اندازی می‌شود همچنین پیشنهادی مبنی بر اجرای طرح سرباز صنعت مطرح شده است که در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی به اتفاقات مطلوب منجر می‌شود.

جودکی در رابطه با واگذاری ۵ ساله یک سالن نمایشگاه اراک به یک شرکت لوازم خانگی گفت: این موضوع در حال بررسی است و قرار است استعلامات لازم پیرامون این موضوع گرفته شود تا قانونی بودن یا غیر قانونی بودن این واگذاری مشخص شود.