به میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان ؛

یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی در بندرعباس برگزار شد

هرمزگان/ کلمه نیوز-به میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان  و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ،رییس و اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی  هرمزگان ، رئیس انجمن ماهی شناسی ایران  ،رییس دانشگاه هرمزگان ،امام جمعه اهل سنت بندرعباس و جمعی از فعالین بخش خصوصی در حوزه شیلات یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در سالن همایش این اتاق در بندرعباس ، ۵ و ۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در این مراسم گفت:  این همایش دومین برنامه مشترک با دانشگاه هرمزگان در حوزه اقتصاددریامحور در چندماه اخیر  است که برگزار نموده ایم.

محمدرضا صفا باقدردانی از حمایت های نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس از اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: حجت الاسلام والمسلمین محمدعبادی زاده همراه یاور و حامی فعالان اقتصادی بوده و نظرات ارشادی شان گره گشای فعالان اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این کنفرانس ها رشد علمی فعالان اقتصادی است افزود : ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه پژوهشکده مطالعات مُکران ارسال شده است.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان  از برگزاری  ۳ نشست تخصصی در این کنفرانس خبر دادو گفت :این سه نشست شامل پرورش ماهی در قفس، تولید اشتغال پایدار جوامع محلی، بازمهندسی ساختار استخرهای پرورش میگو به منظور ارتقای مدیریت بهداشتی مزارع، بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان  است.

هرمزگان استان فرصت هاست و راهبردی ترین استان ساحلی کشور

رئیس دانشگاه هرمزگان نیز در این همایش گفت : هرمزگان استان فرصت هاست و راهبردی ترین استان ساحلی کشور است که برخی از ظرفیت های آن بالقوه و برخی بالفعل شده است .

مصطفی ظهیر نیا با قدردانی از اتاق بازرگانی  استان در همراهی با این دانشگاه جهت برگزاری این کنفرانس ها گفت: در این کنفرانس آخرین دستاوردهای علمی حوزه آبزیان و دریا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

وی تاکید کرد :دانشگاه هرمزگان در راستای ماموریت های منطقه ای و ملی خود همواره سعی و تلاشش بر این بوده است که متناسب با ظرفیت های استان ،برنامه ها و رویدادهای مختلف علمی را برگزار کند.

رئیس دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه یکی از رویدادهای علمی که قبل از سال جدید و در سال جدید دنبال کردیم برگزاری همایش ها با موضوع توسعه دریا محوراست،خاطرنشان کرد: قبل از سال همایش اقتصاد دریامحور را به صورت بین المللی برگزارشد و امسال نیز همایش ملی ماهی شناسی را برگزار نمودیم.

ظهیر نیا افزود: این دانشگاه بر اساس اسنادبالادستی ، سند توسعه دریامحور که مورد توجه و اقبال قرار دارد ،می تواند تحولی را در حوزه دریا رقم بزند و رشته های دانشگاهی و واحدهای درسی را متناسب با نیاز استان و دریامحور داشته باشد که در همین راستا دانشکده علوم و فنون دریایی به پردیس علوم و فناوری های دریایی تبدیل می شود.

نیازمند مدیران ریسک‌پذیر و شجاع در عرصه اقتصادی هستیم

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در این همایش گفت: نیازمند مدیران ریسک‌پذیر و شجاع در عرصه اقتصادی هستیم که توانایی حل مشکلات را داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده تاکید کرد: مدیرانی که قدرت ورود به فعالیت‌های بزرگ را نداشته و ترک فعل کنند و همچنین تماشاگر باشند به درد این عرصه نمی‌خورند.

وی بابیان اینکه تعاونی‌های تولید، توزین و تجارت باید زیر چتر حمایت دولت باشند اظهار داشت: توسعه فضای کسب‌وکار مردم بهترین عامل رونق تولید است، گلایه‌مندی و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان باید موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: بدون مشارکت مردم و نخبگان با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم بود و باید بدانیم که تنها سرمایه گره‌گشا نیست.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با قدردانی از اتاق بازرگانی هرمزگان و دانشگاه هرمزگان در برگزاری این اجلاس علمی گفت: در کمترین دورانی چنین همایش‌ها و کنفرانس‌هایی را با حمایت اتاق بازرگانی در هرمزگان در حوزه علم، عمل و نظر شاهد بودیم که این نشان تحول بزرگ در استان است.

وی افزود: امروز شاهد این حرکت بسیار ارزشمند در استان هرمزگان هستیم که بخش‌های مختلف اجرایی و عملیاتی در عرصه‌های اقتصادی همسو با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی به‌عنوان ۲ بال با یکدیگر همکاری می‌کنند.

سبد غذایی هرمزگانی‌ها خالی از ماهی و میگو

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: درگذشته ۱۰۰ درصد مردم استان از ماهی و میگو استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر به دلیل گرانی آبزیان، سبد غذایی بیشتر مردم استان از ماهی و میگو خالی‌شده است.

احمد مرادی افزود: استان دارای ظرفیت ۶۰ درصدی تجارت و بازرگانی و صیدوصیادی، ۱۰۰ درصدی حمل‌ونقل و وجود ۲۴۰۰ کیلومتر ساحل است اما اینکه ۳۰۰ هزار نفر در این استان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشد، جای تأمل دارد.

وی تأکید کرد: از ظرفیت دریا علاوه بر مسائل امنیتی، باید از ظرفیت اقتصادی، معیشت مردم، گردشگری، صید و صیادی‌اش و… استفاده کرد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با رفع موانع قانونی در حوزه اقتصاد دریا محور اذعان داشت: آمادگی داریم در بخش‌هایی از حوزه اقتصاد دریا محور که نیاز به اصلاح یا تصویب قانون باشد، به‌طور حتم پیگیری کنیم.

مرادی ، بابیان این‌که صیادان درزمینه صید و صیادی زحمات زیادی می‌کشند، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم دولت مثل سایر محصولات کشاورزی که خرید تضمینی دارد در خرید آبزیان نیز برای صیادان خرید تضمینی در نظر بگیرد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان و گروه مدیریتی‌شان در اتاق بازرگانی هرمزگان و استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در حوزه اقتصادی قدردانی کرد .

تمام استعدادها را خداوند در زمین و طبیعت قرار داده است

امام جمعه اهل سنت نیز در این همایش با بیان اینکه این کنفرانس در باب طبیعت است گفت : تمام استعدادها را خداوند در زمین و طبیعت قرار داده است .

شیخ یوسف جمالی ادامه داد: همه ظرفیت های دریا باید در کنار یکدیگر باشند تا بتوان از آن به خوبی بهره برد و اگر نباشند نمی توانیم از سنت تسخیر که خداوند قرار داده استفاده نماییم.

وی بیان کرد : هر دریا و اقیانوسی ظرفیت خاص خود را دارد که پس از بهره مندی از نعمت های آن و خصوصا گوشت تازه ماهی باید از این ظرفیت از خداوند تبارک و تعالی تشکر نماییم.

خروجی این کنفرانس در آینده راهگشای فعالیت های شیلاتی در کشور است 

دبیر علمی یازدهمین کنفرانس ماهی شناسی ایران نیز در این همایش گفت: خروجی این کنفرانس در آینده راهگشای فعالیت های شیلاتی در کشور است.

دکتر ایمان سوری نژاد افزود: در دوره های قبل برگزاری این کنفرانس مسائل مختلف بیان شد اما مشکلی که وجود داشت در استان های جنوبی کشور که سهم عمده ای از فعالیت های شیلاتی در این استان ها انجام می شود تاکنون کنفرانس ماهی شناسی برگزار نشده بود.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان رتبه نخست را در بسیاری از فعالیت های آبزی پروری از جمله پرورش میگو در کشور دارد در نشستی که با تولید کنندگان، بهره برداران، محققان دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی داشتیم قرار شد جهت بدست آوردن نتایج ملموس که بتواند در آینده راهگشا باشد این کنفرانس در هرمزگان برگزار شود.

دبیر علمی یازدهمین کنفرانس ماهی شناسی ایران با بیان اینکه تمام کنفرانس ها مسائل علمی روز دنیا را در حوزه تخصصی خود دنبال می کنند، بیان داشت: ۳ نشست تخصصی با حضور تولیدکنندگان آبزیان استان هرمزگان داریم که یک پنل در خصوص پرورش ماهی در قفس، آبزی پروری چطور می تواند به امنیت غذایی و توسعه پایدار و جهش تولید کمک کند، و شیلات و آبزی پروری در این فعالیت های اقتصادی چه جایگاه و نقشی را می تواند ایفا کند؟ است، دومین نشست تخصصی در خصوص بازمهندسی ساختار مزارع پرورش میگو در هرمزگان است،  با توجه به اینکه در خصوص پرورش میگو از روش های سنتی به سمت روش های نوین و فوق متراکم و متراکم حرکت می کنیم این الزام که ما یک بازمهندسی را در ساختار مزارع میگو داشته تا بتوانیم مدیریت بهداشتی را نیز داشته باشیم و چطور از بیماری هایی که به آبزی پروری هرمزگان آسیب می رساند پیشگیری کنیم و همچنین این بازمهندسی استخرها کمک شایانی به افزایش بهره وری مزارع پرورش میگو می کند را در نخستین روز از کنفرانس داریم .

وی، اضافه کرد: سومین نشست و پنل تخصصی در روز دوم کنفرانس با موضوع حفاظت و بازسازی  ذخایر ژنتیکی آبزیان و ارائه  راهکارها جهت محافظت از گونه های در خطر خلیج فارس و دریای عمان برگزار می شود.

لازم به ذکر است در اختتامیه این کنفرانس دو روزه  از مقالات برتر و همچنین دست اندر کاران برگزاری این کنفرانس تجلیل به عمل آمد.

پایان خبر/

خبرنگار : شهین صادقی