دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس:

اقامت مسافران نورزی در فارس به بیش از یک‌میلیون و ۷۹۲ هزار نفر شب رسید

فارس_ دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس گفت: طبق آمار اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس ثبت دوربین‌های تردد شمار سامانه یکتا که صرفاً یک‌بار پلاک خودروهای ورودی به استان را لحاظ می‌کند از 24 اسفندماه تا دیروزهشتم فروردین‌ماه،2 میلیون و 33 هزار و 185 پلاک ثبت‌شده است.

کلمه نیوز_ محمد ثابت اقلیدی امروز نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ افزود: با توجه به اینکه سفرهای نوروزی خانوادگی است، میانگین ۴ نفر برای سرنشینان خودروها در نظر گرفته‌شده که با احتساب آمار ثبتی پلاک‌های ورودی به فارس بیش از ۸ میلیون مسافر وارد استان شده است که این آمار بدون احتساب مسافران نوروزی است که با هواپیما و یا قطار به استان سفر کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در مدت مذکور بیش از ۵۶ هزار مسافر با ۴۸۵ پرواز داخلی و خارجی و بیش از ۷ هزار و ۴۴۱ نفر هم با قطار وارد فارس شدند.

دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس در عین‌حال افزود: طبق آمارها تعداد تردد جاده‌ای در فارس ۱۵ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۴۰۲ مورد ثبت‌شده است که این رقم به رؤیت پلاک خودرو در نقاط مختلف استان برمی‌گردد به‌طوری‌که ممکن است تردد یک خودرو در مسیرهای مختلف و شهرستان‌های استان به ثبت این سامانه برسد.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه اقامت نوروزی در استان از مراکز اقامتی رسمی و غیررسمی هم به یک‌میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۱۳ نفر شب رسیده است گفت: بر اساس استانداردها آمار اسکان مسافران، با عنوان نفر شب لحاظ می‌شود که به معنای مدت اقامت مسافران در مقصد سفر است برای نمونه یک مسافر ممکن است سه شب یا سه روز در فارس بماند که در آمارها سه نفر شب لحاظ می‌شود.

او افزود: اسکان مسافران در مراکز رسمی شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی و…، مراکز غیررسمی شامل کمپ‌ها، مدارس و کلاس‌ها و سالن‌های ورزش… و همچنین اسکان اضطراری شامل سالن‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه سخنانش به آمار بازدیدهای مسافران نورزی از اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی، طبیعی و گردشگری افزود: آمار بازدیدهای نوروزی در ۴ بخش اعلام می‌شود که شامل آمار بلیت‌فروشی‌های اماکن تاریخ و فرهنگی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی فارس، تعداد بازدیدکنندگان از مساجد تاریخی، بقاع متبرکه، امامزاده‌ها و حرم مطهر شاه‌چراغ «ع»، آمار بازدیدکنندگان از امکان تاریخی و فرهنگی و گردشگری با مدیریت سایر ادارات و نهادهای فرهنگی و اجرایی همچنین آمار بازدیدکنندگان از تفرجگاه‌های طبیعی و روستاهای هدف گردشگری و موارد مشابه است.

ثابت اقلیدی گفت: در مدت مذکور طبق آمار فروش بلیت یک‌میلیون و ۲۶ هزار و ۶۵۰ نفر از اماکن تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس دیدن کردند

او افزود: جمع آمارهای بازدید مسافران نورزی از تمامی اماکن مذهبی، تاریخی، فرهنگی، گردشگری و طبیعی در استان فارس به ۷ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۲۶ نفر رسیده است.

ثابت اقلیدی در این خصوص توضیح داد: ممکن است یک گردشگر یا مسافر نوروزی از یک تا چند مکان تفریحی، طبیعی، مذهبی و حتی تاریخی و فرهنگی بازدید کند که هر بار بازدید در این آمار محاسبه‌شده است و این در حالی است که برخی از اماکن فوق فاقد دریافت ورودی و یا فروش بلیت هستند.