ازدواج آسان پیش نیاز جوانی جمعیت

یک دکترای جامعه شناسی در این خصوص گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، جوانی جمعیت و فرزندآوری است، تحقق اهداف کشور در زمینه جمعیت نیازمند حمایت دولت و همکاری بخش‌های مختلف همراه با فرهنگ سازی است تا این موضوع به گفتمانی عمومی در جامعه تبدیل شود.

کلمه نیوز_ زهرا نجاتی مجد دکترای جامعه شناسی در خصوص ازدواج آسان می‌گوید: جامعه و از اصلی ترین مولفه های رشد و پیشرفت جوامع بشری و از مهمترین شاخص های پایداری نظام خانواده است که بقای توسعه و نسل های آینده را تضمین می کند.

وی ادامه داد: همچنان که آب مایه حیات موجودات زنده در جهان است، فرزندآوری و جوانی جمعیت نیز مایه حیات جامعه و از اصلی ترین مولفه های رشد و پیشرفت جوامع بشری و از مهمترین شاخص های پایداری نظام خانواده است که بقای توسعه و نسل های آینده را تضمین می کند.

این فعال حوزه اجتماعی می گوید: نعمت داشتن فرزند موهبتی الهی است که خداوند به همه موجودات زنده عطا کرده ولی در زمان کنونی با کاهش میزان علاقه جوانان به ازدواج و خانواده های جوان به داشتن فرزند، ارزش و جایگاه این نعمت و موهبت الهی در جامعه کمرنگ تر شده است و خانواده های جوان به جای فرزندآوری به نگهداری حیوانات خانگی سوق یافته اند.

جامعه و از اصلی ترین مولفه های رشد و پیشرفت جوامع بشری و از مهمترین شاخص های پایداری نظام خانواده است که بقای توسعه و نسل های آینده را تضمین می کند.

به عقیده دکتر نجاتی مجد، کارشناس جامعه شناسی روند سالمندی با شتاب بیشتری در حال حرکت بوده و ادامه این وضعیت در آینده موجب بروز مشکلات عدیده ای در عرصه های مختلف بهداشتی، درمانی و خدمات رسانی برای تامین نیاز سالمندان خواهد شد و از هم اکنون باید این زنگ خطر را جدی گرفت و با اتخاذ سیاست های مناسب و ارایه مشوق های لازم جوانان را به موضوع ازدواج و خانواده های جوان را به فرزندآوری تشویق کرد.

به گفته وی، برای تحقق ازدواج آسان و رسیدن به اهداف جوانی جمعیت طی سال‌های گذشته از سوی مجلس شاهد وضع قوانین مختلفی بوده‌ ایم که اگر همین مقررات با همکاری بخش‌های مختلف پیگیری و محقق شود شاهد یک تحول در این موضوع مهم خواهیم بود.

دکتر نجاتی مجد با بیان اینکه یکی از مهمترین و ریشه‌ ای ترین موضوعات در کشور همانطور بر آن تاکید کرده‌اند موضوع ازدواج و جوانی جمعیت است و باید همه بخش ها در دولت و مجلس و ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات و موانع در این زمینه به کار گرفته شود.

وی اظهار کرد: اگر در مناطق مختلف خانه‌ هایی مناسب برای زوج‌های جوان آماده و با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد، بخش عمده‌ای از مشکلات پیش روی زوج‌های جوان و خانواده‌ها رفع می شود و افزایش ازداوج را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس حوزه جامعه شناسی گفت: ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری موضوع دیگری است که در کنار امور سخت افزاری باید به آن توجه شود یعنی در شرایط کنونی به دلیل تغییر سبک زندگی موضوع ازدواج در بین جوانان مقداری کمرنگ شده و این مسئله در جامعه اسلامی پذیرفته نیست.

او نیز اعتقاد دارد که برای افزایش موالید و جوانی جمعیت در کنار اقدامات دولت و مجلس باید با یک بسیج همگانی و عزم عمومی برای مشارکت خیران و شهروندان در این زمینه فراهم شود تا این ماموریت اخلاقی و انسانی در جامعه بهتر از گذشته انجام گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر شرایط ازدواج آسان برای جوانان فراهم و مزایای زندگی مشترک برای آنان تبیین شود، بی شک تمایل جوانان به ازدواج بیشتر از آنچه اکنون است، خواهد شد.

او ادامه داد: باید مسئولان و خیران با هم افزایی یکدیگر تلاش کنند تا حتی در این شرایط سخت اقتصادی، دختران و پسران جوان با کمترین هزینه به خانه بخت بروند.

خبرنگار؛ فاطمه شعبانی