پوتین: هژمونی غرب باعث بحران اوکراین شد/ داسیلوا: وضعیت اوکراین نشانگر ناکامی شورای امنیت است

ولادیمیر پوتین امروز (چهارشنبه) به شرکت‌کنندگان در نشست «بریکس» در آفریقای جنوبی گفت: اقدامات روسیه در اوکراین به منظور پایان دادن به جنگی است که اوکراین علیه غیرنظامیان به‌راه انداخته و غرب از آن حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عنوان کرد: روسیه تصمیم گرفته است تا از مردمانی که برای فرهنگ، سنت‌ها، زبان و آینده خود می‌جنگند، حمایت کند.اقدامات ما در اوکراین فقط یک انگیزه دارد: پایان دادن به این جنگی که غرب و اقمارش در اوکراین علیه مردم ساکن در دونباس آغاز کردند اقدامات روسیه با انگیزه محافظت از مردم در برابر آزار و شکنجه است

پوتین: هژمونی غرب باعث بحران اوکراین شد/ داسیلوا: وضعیت اوکراین نشانگر ناکامی شورای امنیت است

پوتین تاکید کرد: هژمونی غیرقابل قبول است. تمایل غرب به حفظ هژمونی به بحران اوکراین منجر شده است – که با کودتای ضد قانون اساسی شروع شد و کسانی که مخالف بودند تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. تلاش برای جهان چند قطبی بر اساس قوانین بین‌المللی و اصول سازمان ملل ضروری است.

پوتین در توضیح ریشه‌های بحران اوکراین، قدرت‌های غربی را به تسهیل “کودتای ضد قانون اساسی” در کی‌یف در سال ۲۰۱۴ متهم کرد و گفت که پس از به دست گرفتن قدرت، مقامات جدید اوکراین “جنگی را علیه کسانی که آنها را رد کردند” به راه انداختند.

وی افزود که اعضای گروه کشورهای بریکس ایده استثناگرایی را رد می‌کنند.

رهبر روسیه  در یک سخنرانی از طریق لینک ویدئویی در نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی گفت: ما با هرگونه هژمونی، مفهوم استثناگرایی که توسط برخی کشورها ترویج می‌شود، و سیاست استعمار نو ناشی از این ادعا مخالف هستیم.

پوتین گفت: گروه بریکس که شامل برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی است، قاطعانه به “تشکیل یک نظم جهانی چند قطبی، واقعاً عادلانه و مبتنی بر قوانین بین المللی” اعتقاد دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: . او قدردانی مسکو را از اعضای بریکس که به گفته او برای حل و فصل وضعیت “به روشی عادلانه از طریق راه‌های صلح‌آمیز” تلاش می‌کنند، گفت: بریکس نمونه موفق همکاری اقتصادی – ایجاد تجارت پول ملی و ایجاد تنوع است. نقش زنان در بلوک بریکس باید گسترش یابد، روسیه از پیشنهاد آفریقای جنوبی برای نشست وزیران در این زمینه حمایت می کند.

پوتین کشورهای بریکس را به مجمع فرهنگی بین‌المللی سن پترزبورگ دعوت کرد – که ۱۶ تا ۱۸ نوامبر برگزار می شود.

او تصریح کرد: کشورهای بریکس باید تسویه حساب‌ها با ارزهای ملی را گسترش دهند.

 رئیس‌جمهور روسیه همچنین پیشنهاد برگزاری نشست بعدی بریکس در کازان را مطرح کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: اکتبر سال آینده روسیه ریاست نشست بریکس را برعهده خواهد داشت. این نشست سال آینده در شهر «کازان» برگزار خواهد شد و ما قصد داریم حدود ۲۰۰ رویداد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در چندین شهر روسیه برگزار کنیم. تاریخ‌های دقیق‌تر از طریق کانال‌های دیپلماتیک اطلاع‌رسانی خواهند شد.

او همچنین از کشورهای بریکس دعوت کرد تا در انجمن فرهنگی بین‌المللی که قرار است در تاریخ ۱۶ الی ۱۸ نوامبر (۲۵ الی ۲۷ آبان) در سن پترزبورگ برگزار شود، شرکت کنند. به گفته پوتین این رویداد می‌تواند به بستری برای گفت‌وگو درباره آینده فرهنگ در جهان بدل شود.

ولادیمیر پوتین در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: روسیه آماده است تا با کشورهای بریکس در پلتفرم‌های بین‌المللی کلیدی از جمله سازمان ملل همکاری کند. ما با شرکایمان هماهنگی نزدیکی خواهیم داشت.

پوتین: هژمونی غرب باعث بحران اوکراین شد/ داسیلوا: وضعیت اوکراین نشانگر ناکامی شورای امنیت است

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز به اعضای بریکس گفت: فقر یکی از چالش‌های بزرگ جهانی است، بریکس باید به سمت یک بهبود اقتصادی فراگیر حرکت کند. این شامل تجارت با پول ملی و اصلاح مؤسسات اصلی می شود.

او افزود که این بلوک به تعامل با آفریقا و پیشبرد منافع جنوب جهانی ادامه می دهد. صلح و ثبات پیش شرط منشور ملل متحد است.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست «بریکس» اظهار کرد، سیستم مالی جهانی به عنوان «ابزاری برای تقابل ژئوپلیتیکی» استفاده می‌شود.

وی در این خصوص تصریح کرد: ما نگران این مسئله هستیم که سیستم‌های مالی و پرداخت جهانی به‌طور فزاینده‌ای به عنوان ابزاری برای رقابت ژئوپلیتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهبود اقتصاد جهانی به سیستم‌های پرداخت جهانی قابل‌پیشینی، عملکرد آسان بانکداری، زنجیره تامین، تجارت، گردشگری و همچنین جریان‌های مالی متکی است.

پوتین: هژمونی غرب باعث بحران اوکراین شد/ داسیلوا: وضعیت اوکراین نشانگر ناکامی شورای امنیت است

داسیلوا: وضعیت کنونی اوکراین نشان دهنده ناکامی شورای امنیت است

لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در سخنانی تاکید کرد که کشورش آماده است تا تلاش‌های خود را برای آتش‌بس در اوکراین ادامه دهد و وضعیت کنونی نشان‌دهنده ناکامی‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

رئیس‌جمهور برزیل بر تضعیف حکومت جهانی تأکید کرد و افزود که همه افراد شایسته زندگی در صلح هستند، از فلسطین گرفته تا سودان و فراتر از آن.

در حوزه های اقتصادی، لولا بر اهمیت بانک توسعه جدید و نقش آن به عنوان یک سیستم مالی برای جنوب جهانی تاکید کرد.

پوتین: هژمونی غرب باعث بحران اوکراین شد/ داسیلوا: وضعیت اوکراین نشانگر ناکامی شورای امنیت است

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین نیز تاکید کرده است که توسعه نباید امتیازی باشد که برای چند کشور محفوظ است و گفت که بهبود اقتصاد جهانی هنوز در متزلزل است.

شی تاکید کرد: کشورهای بریکس باید به توسعه صلح آمیز، مشارکت استراتژیک و امنیت ملی کشورهای بریکس پایبند باشند.

رئیس جمهور چین گفت: باید برای حل اختلافات و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در نقاط داغ ایفای نقش کنیم. رشد و توسعه جهانی هنوز متزلزل است و رشد جهانی به کمتر از ۳ درصد کاهش یافته است.

او تصریح کرد: برخورد تمدن‌ها نباید وجود داشته باشد و باید همکاری‌ها را در زمینه تبادل فرهنگی تقویت کنیم حاکمیت جهانی باید تقویت شود و استانداردهای بین المللی باید رعایت شود

رئیس جمهور چین افزود: کشورهای بریکس باید اصل چند قطبی را ترویج کنند و نقش سازمان ملل را تقویت کنند. ذهنیت جنگ سرد هنوز برای جهان ما نگران کننده است و در شرایط ژئوپلیتیک تنش وجود دارد. ما باید کشورها را تشویق کنیم که به بریکس بپیوندند تا جهانی عادلانه تر ایجاد شود.

رئیس‌جمهور چین از همکاری بیشتر در زمینه هوش مصنوعی برای چارچوب‌های دولتی خبر داد و آن را قابل اعتماد و کنترل شده دانست.

شی گفت که کشورهای در حال توسعه باید صدای خود را داشته باشند، فرهنگ های سنتی باید غالب شوند – و زور نباید بر مردم حکومت کند.

شی جینپینگ گفت: کشورهای بریکس باید میانجی‌های فعالی در حل مشکلات کلیدی بین‌المللی باشند و به کاهش تنش جهانی کمک کنند. باید به عنوان میانجی در حل مشکلات کلیدی، تسهیل حل و فصل سیاسی مسائل، تنش زدایی و رفع تنش ها فعالانه عمل کرد. لازم است کشورهای بریکس مسیر توسعه صلح آمیز را طی کنند.

پوتین: هژمونی غرب باعث بحران اوکراین شد/ داسیلوا: وضعیت اوکراین نشانگر ناکامی شورای امنیت است

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در مورد شکستن موانع، احیای اقتصاد، الهام بخشیدن به نوآوری، ایجاد فرصت‌ها و شکل دادن به آینده صحبت کرد.

او در سخنانش خواستار  فراهم کردن زمینه اجرای توسعه بریکس، همکاری برای مقابله با تروریسم در عرصه جهانی شد و تنوع تمدن را پایه و اساس جهان چند قطبی عنوان کرد.

او گفت: تکنولوژی و آموزش برای آینده کشورهای بریکس حیاتی است – باید امکان دسترسی به آموزش را برای کودکان در اکثر مناطق دورافتاده فراهم کند.

مودی گفت که هوش مصنوعی موانع زبان را از بین خواهد برد.

نخست وزیر هند گفت که هند به طور کامل از ایده گسترشبریکس حمایت و از پیشرفت در این مسیر استقبال می‌کند.

انتهای پیام