دکتر جمالیان متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها در استان مرکزی:

ایران در دوران کرونا بواسطه تلاش کادر درمان در ردیف کشورهای برتر در پیشگیری و درمان کرونا قرار گرفت

مرکزی-کلمه نیوز-دکتر سید محمد جمالیان متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها گفت: ایران در دوران کرونا بواسطه تلاش کادر درمان در ردیف کشورهای برتر در پیشگیری و درمان کرونا قرار گرفت.

یک متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها در اراک، اظهار کرد: دستاورد بزرگ ایران در کنترل بیماری کرونا و به صفر رساندن شمار جان باختگان ناشی از این بیماری در شرایطی حاصل شد که کشور ما از سوی برخی قدرت‌های مدعی حقوق بشر، حتی در واردات داروهای حیاتی و امکانات بهداشتی و درمانی لازم برای درمان این بیماری با تحریم های ظالمانه فراوانی مواجه بود که بواسطه اعتماد و اتکا به توان و ظرفیت های داخلی، تلاش‌ها و فداکاری‌های بی وقفه کادر درمان و واکسیناسیون عمومی، در این عرصه موفقیت‌های بزرگی نصیب کشور شد و به اذعان سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های بین المللی، ایران در ردیف کشورهای برتر در پیشگیری و درمان بیماری کرونا قرار گرفت.

دکتر جمالیان به مناسبت سالگرد شیوع بیماری کرونا، ابراز کرد: در دوران طاقت فرسای شیوع بیماری کرونا، همزمان با تلاش دولت برای واردات انواع واکسن، تولید واکسن داخلی هم افزایش پیدا کرد و تعداد پایگاه‌ها و مراکز واکسیناسیون هم بیشتر شد تا مراجعه کنندگان در صف انتظار نمانند و با سرعت و در کوتاه ترین زمان واکسیناسیون انجام شود.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: در آن دوران با توجه به اینکه استان مرکزی دومین استانی بود که در آن بیمار کرونایی مشاهده شد، تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از شیوع این ویروس بواسطه ایثار و فداکاری کادر درمان در کشور مثال زدنی بود.

دکتر جمالیان ادامه داد: اگر ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، اعم از پزشکان، پرستاران، اورژانس و تمامی اعضای فعال در کادر درمان نبود شاید پشت سر گذاشتن آن دوران با دشواری های دو چندانی مواجه می شد.

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها اظهار کرد: این تلاش ها زمانی نتیجه داد که در ۱۲ خردادماه سال ۱۴۰۱ با واکسیناسیون سراسری علیه کرونا با اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، اولین روز بدون مرگ و میر روزانه کرونا در کشور ثبت شد و همزمان با ثبت اولین روز بدون فوتی در کشور، صفحه مقام رهبری در فضای مجازی نیز با انتشار این بیانات، به این موضوع مهم واکنش نشان داد که «ملت ما، مسوولین ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند، در تولید واکسن علیه کرونا به خودکفایی رسیدیم.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، افزود: در دوران کرونا تعطیلی اصناف با الگوبرداری از استان مرکزی در کشور انجام شد و با رایزنی های صورت گرفته بیمارستان سینا بیماران را با بیمه ویزیت می‌کرد و موفق به جابجایی بیمارستان آیت اله خوانساری شدیم و این بیمارستان به مرکز کرونا تبدیل شد و بیماران آن در بیمارستان های امیرالمومنین و سینا ویزیت می شدند.

وی ادامه داد: سطح تعاملات در استان مرکزی طی دوران کرونا بسیار بالا بود بطور مثال در بحث واکسیناسیون در این استان شاهد ایجاد صف های طولانی و بی نظمی نبودیم و اولین مسجد سلامت کشور را در استان مرکزی طی این دوران ایجاد کردیم و از مصلی برای انجام واکسیناسیون استفاده شد.
وی گفت: اولین استانی که سالن های ورزشی را تبدیل به مرکز انجام واکسیناسیون کرد استان مرکزی بود و این موفقیت در سایه تعامل تمام ارگان ها صورت گرفت.

دکتر جمالیان با تقدیر از کادر درمان، در پایان تاکید کرد: ایثار، تلاش و فداکاری کادر درمان در دوران کرونا مثال‌زدنی است و هرگز رشادت های کادردرمان در آن دوران بویژه در استان مرکزی که از نزدیک شاهد تلاش این عزیزان بودم فراموش نخواهد شد.