مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

ایجاد مناطق جنگل‌کاری منجر به افزایش بارندگی می شود

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ایجاد مناطق جنگل‌کاری و ایجاد عزم همگانی برای درخت‌کاری با استفاده از گونه‌های سازگار با محیط به افزایش میزان بارندگی کمک می‌کند و میزان رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد.

عبدالحسین محمدی به مناسبت فرا رسیدن هفته درختکاری، افزود: در صورت همکاری تمامی دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و پرورش امکان تبدیل شدن استان مرکزی به استان سبز وجود دارد.

در ادامه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز ابراز کرد: دو قسمت نهالستان دولتی و خصوصی در اراک فعال است، چهار میلیون اصله نهال در سال جاری که سه میلیون و ۲۴۰ هزار اصله نهال در بخش دولتی و ۷۶۰ هزار در نهال در بخش خصوصی تولید شده است و برای این منظور هیچ اعتباری تخصیص داده نشد و صنایع نیز حمایتی نداشتند.

سینا دودانی افزود: نهال‌های تولید شده به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شود که طرح درختکاری در استان با روند سریع‌تری انجام شود.

وی اظهار کرد: طرح مردمی کاشت درخت در استان بدون در نظر گرفتن بودجه در حال انجام است و صنایع استان نیز حمایتی ندارند در صورتی که در دنیا این طرح با حمایت شرکت‌های بزرگ و معتبر انجام می‌شود.

دودانی با بیان اینکه یک هکتار زمینی که درختان بالغ دارد ۲ و نیم تن در سال اکسیژن که مقدار مصرفی ۱۰ نفر است را تولید می‌کند، عنوان کرد: باتوجه به این مهم باید مسئله درختکاری با جدیت پیگیری شود و برای این منظور گونه‌های مقاوم به خشکی و کم‌آبی در نظر گرفته شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد:
از یک تا ۱۰ اصله نهال با مراجعه و ارائه درخواست در اختیار قرار می‌گیرد، از ۱۰ تا ۵۰ نهال باید نقشه محل کاشت نیز ارائه شود و برای ۵۰ نهال بالاتر باید موافقت نامه نیز تهیه شود.

وی گفت: از زمان شروع طرح درختکاری مردمی تاکنون ۱۰۲ پویش در استان برگزار شده است، ۱۶۶ هزار و ۴۵۰ اصله نهال و بوته کاری، ۴۲۳ هکتار بذرکاری و ۷۱۸ هزار و ۶۶۸ چاله در استان در مساحت ۶۹۵ هکتار انجام شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی یک و ۶ دهم میلیون هکتار مرتع، یک‌هزار و ۲۹۱ سامان عرفی، ۵۴۲ هزار و ۹۲۷ دام مجاز وجود دارد و چهار هزار و ۸۷۰ پروانه چرای دام صادر شده است.

دودانی مراتع استان مرکزی را یک و ۶ دهم میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: هفت شهرستان استان بیابانی هستند که شهرستان‌های ساوه و زرندیه با ۴۹۰ هکتار از یک و ۶ دهم میلیون هکتار استان را به خود اختصاص داده‌اند.