مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اعلام کرد:

آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله جاذبه جدید در تخت جمشید شد

فارس_ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: آبراهه‌های دو هزار و 500 ساله به‌عنوان جاذبه جدید گردشگری در مجموعه جهانی تخت جمشید برای بازدید مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان این مجموعه گشایش یافت.

کلمه نیوز_ محمد ثابت اقلیدی امروز ۸ فروردین در حاشیه مراسم گشایش آبراهه‌های تخت جمشید گفت: بخش ورودی و خروجی آبراهه‌های مجموعه جهانی تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: این آبراهه‌ها از آثار شاخص و منحصربه‌فرد در مجموعه جهانی تخت جمشید به شمار می‌رود که قدمتشان به دوره هخامنشی می‌رسد و درواقع بازگشایی آن جاذبه جدیدی در این مجموعه خواهد بود.

ثابت اقلیدی گفت: آبراهه‌های تخت جمشید به طول یک هزار و ۸۰۰ متر در زیر تمام کاخ‌های تخت جمشید و در عمق بین ۳ تا ۵ متری در دل صخره‌های سنگی زیر تخت جمشید کنده‌شده‌اند.

او افزود: بخشی از این آبراهه‌ها با بلوک‌های سنگی تمام تراش در ابعاد مختلف و ارتفاع و پهنای داخلی آبراهه‌ها به پهنای یک متر تا بلندای یک تا ۳ متر در بخش های شمالی جنوبی شرقی و غربی تختگاه ۱۲ هکتاری تخت جمشید قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه همه این آبراهه‌ها در دوره هخامنشی ایجادشده‌اند افزود: کاوش این آبراهه‌ها از حدود ۸۵ سال پیش تا به امروز ادامه دارد و هرساله لایروبی می‌شوند.

ثابت اقلیدی افزود: هدایت آب‌های سطحی و پشت‌بام بناهای هخامنشی به‌ویژه در زمان بارندگی به بیرون از تختگاه تخت جمشید از مهم‌ترین کارکرد این آبراهه‌ها است.

او بابیان اینکه فرضیه‌هایی هم وجود دارد که آب شرب از این آبراهه‌ها به‌طرف تختگاه هدایت می‌شده است افزود: آب درون این آبراهه‌ها در تمام طول سال جاری بوده است و دسترسی به آب شرب روزانه از طریق همین پلکان ورودی واقع در بخش شرقی کاخ تختگاه وجود داشته است که این نظام سنتی دسترسی به آب در نظام شهرنشینی ایرانی بعد از دوره هخامنشی هم در شهرهای ایران تداوم پیدا می‌کند که رایج‌ترین آن در شهر یزد داریم.

بنابراین گزارش امروز طی مراسمی آبراهه‌های تخت جمشید گشایش یافت و گردشگران می‌توانند از این محل بازدید داشته باشند.