مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:

اجرای ۲۰ برنامه طی هفته زمین پاک در استان مرکزی

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: در هفته زمین پاک،۲۰ برنامه را در سطح استان اجرایی خواهیم کرد که شامل برگزاری کارگروه مدیریت پسماند، تبلیغات محیطی در سطح استان، استفاده ازتریبون های نماز جمعه و مدارس و دانشگاه ها و برگزاری کلاس های آموزشی و برنامه های ترویجی می باشد.

یوسفی در نشست مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص
برگزاری جشنواره نامه ای از طبیعت، افزود: پاکسازی محورها از پلاستیک ها تحت عنوان پویش مسیر سبز، ایران پاک، همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، استفاده از ظرفیت خانه های محیط زیست که ۶۸ خانه محیط زیست در سطح استان داریم و ۶۸ برنامه را در این راستا اجرا می کنند، از طریق استانداری سربرگ نامه های اداری با شعار هفته پاک ارسال خواهد شد، از دیگر برنامه‌های این هفته بشمار می رود.

وی با بیان اینکه امیدوارم این برنامه ها بتواند در فرهنگ سازی و کاهش مصرف پلاستیک کمک کند، اظهار کرد: مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین شعار هفته زمین پاک است و این هفته از دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود.

یوسفی افزود: جشنواره مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحت عنوان نامه ای از طبیعت در راستای فرهنگ سازی براب حفط محیط زیست می باشد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک ها هستند، آیین نامه کاهش مصرف پلاستیک در سطح کشور تصویب شده و باید ابلاغ و اجرایی شود که نه به مصرف کیسه های پلاستیک است.

وی ادامه داد: در سطح استان و کشور بحث پسماندها به ۵ نوع تقسیم می شوند که ۹۰۰ تن پسماند خانگی و شهری روزانه در سطح استان وجود دارد و نیاز است برای استفاده بهداشتی آنها برنامه ریزی بهتری انجام شود چون در حال حاضر کاری که انجام می شود کافی نیست.

یوسفی تاکید کرد: تفکیک پسماند از مبدا در خانواده ها باید انجام شود، ۷۰ درصد پسماندها در منازل قابل بازیافت هستند مثل پوست میوه،نان خشک، تفاله چای و استفاده چندین بار از پلاستیک ها که در این راستا نیازمند همکاری مردم و برنامه ریزی مطلوب هستیم.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی نیز از برگزاری جشنواره ملی نامه ای از طبیعت خبر داد و گفت: جشنواره ملی نامه ای از طبیعت در دوره گذشته بصورت استانی برگزار شد و در این دوره به صورت ملی برگزار می شود.

منصوری افزود: برای موفقیت در حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در این راستا باید کار از کودکان و نوجوانان آغاز شود.

وی بیان کرد: اهداف این جشنواره توجه بیشتر کودکان و نوجوانان به محیط زیست و آشنایی آنها با محوریت ادبیات و شیوه صحیح نامه نگاری و برانگیختن ذوق آنها در راستای توجه به محیط زیست است.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این جشنواره این است که کودکان و نوجوانان را به عنوان همیاران محیط زیست در آینده همراه محیط زیست و طبیعت داشته باشیم.

وی افزود: این جشنواره از اواخر پاییز سال گذشته کلید خورده و در دو بخش آزاد و کانونی برگزار می شود.

منصوری گفت: این جشنواره در رده های سنی ۷ تا ۱۷ سال و در ۴ گروه سنی مثبت ۹، مثبت ۱۲ و مثبت ۱۵ برگزار می شود.

منصوری تاکید کرد: موضوع جشنواره نامه ای از طبیعت است که کودکان و نوجوانان به نمایندگی از طبیعت مثل کوه، دریاچه و دریا نامه ای به انسان می نویسند که عنصر خیال به آنها کمک می کند تا فضایی که انتظار محیط زیست از انسان دارد را در خود نهادینه کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی اظهار کرد: ۱۴۰۹ اثر به دبیرخانه رسیده ضمن اینکه مهلت ارسال آثار تا ۳۱ فروردین ماه می باشد و در ۱۵ تا ۲۲ خرداد هفته محیط زیست نیز اختتامیه جشنواره برگزار و در هر گروه سنی سه هدیه نقدی اهدا می شود.

وی گفت: امید است این جشنواره استان مرکزی را به عنوان استانی که توجه به طبیعت و محیط زیست را نهادینه می کند معرفی نماید.