آیا در تهران مازوت سوخته می‌شود؟

گروه جامعه:همانگونه که منابع مختلفی برای تولید و انتشار آلاینده‌های هوا وجود دارد، آلاینده‌های متنوعی نیز چه به لحاظ تفاوت فیزیکی و چه از نظر فرمول شیمیایی در جو منتشر می‌شود.این روز‌ها خبر‌های مختلفی درباره مازوت سوزی در کلانشهر‌های کشور شنیده می‌شود، اما همانگونه که منابع مختلفی برای تولید و انتشار آلاینده‌های هوا وجود دارد، […]

گروه جامعه:همانگونه که منابع مختلفی برای تولید و انتشار آلاینده‌های هوا وجود دارد، آلاینده‌های متنوعی نیز چه به لحاظ تفاوت فیزیکی و چه از نظر فرمول شیمیایی در جو منتشر می‌شود.این روز‌ها خبر‌های مختلفی درباره مازوت سوزی در کلانشهر‌های کشور شنیده می‌شود، اما همانگونه که منابع مختلفی برای تولید و انتشار آلاینده‌های هوا وجود دارد، آلاینده‌های متنوعی نیز چه به لحاظ تفاوت فیزیکی و چه از نظر فرمول شیمیایی در جو منتشر می‌شود.محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره می‌گوید: یکی از سوخت‌هایی که می‌تواند تولید میزان بالای آلایندگی داشته باشد، مازوت است که به علت کیفیت پایین خود و همینطور عدم احتراق کامل، می‌تواند موجب تولید گازی مانند مونوکسید کربن گردد و همچنین می‌تواند به صورت مستقیم دوده و ذرات معلق بسیار ریز که مشکلات زیادی در سلامتی ایجاد می‌نمایند، منتشر نماید.
 

آنگونه که روشنی گفته، با توجه به آن که معمولاً در سوختی مانند مازوت، محتوای زیادی از سولفور و یا گوگرد وجود دارد، هنگام احتراق، گاز‌هایی مانند دی‌اکسید گوگرد نیز تولید می‌شود. این گاز علاوه بر آنکه خود یک آلاینده معیار به شمار می‌رود، می‌تواند با فعل و انفعالات شیمیایی در جو، موجب تشکیل ذرات معلق ریز نیز بشود. بر اساس گفته‌های این کارشناس، در شهری مانند تهران و بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، در سال‌های اخیر مشکلی به لحاظ آلاینده مونوکسیدکربن وجود ندارد و بیشترین مشکل ذرات معلق بسیار ریز و همین طور در برخی روز‌های سال اکسید گوگرد به عنوان آلاینده شاخص در هوای شهر مطرح می‌شود؛ بنابراین در صورتی که از سوختی مانند مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها استفاده از جنبه‌های مختلف می‌تواند موجب تولید انتشار آلاینده‌های هوا شود.

شایان ذکر است در حال حاضر در بسیاری از شهر‌های کشور از جمله برای مصرف خودرو‌های دیزلی پایتخت، گازوئیل با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌گردد که محتوای گوگرد آن حدود ۵۰ قسمت در میلیون (ppm۵۰) است. اما گازوئیل مصرفی در صنایع و نیروگاه‌ها معمولاً دارای استاندارد یورو ۴ نیست و میزان محتوای گوگرد آن تا چند هزار ppm می‌رسد؛ لذا استفاده از آن به جای مازوت را نمی‌توان به حساب استفاده از سوخت پاک به حساب آورد.ضمناً اندازه‌گیری گاز آلاینده SO۲ در پاییز امسال و مقایسه آن با پاییز سال گذشته نشانگر آن است که طی این مدت ۶ روز از روز‌های پاک به لحاظ این آلاینده کاسته شده و غلظت آن نیز حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. این خود نشان دهنده افزایش استفاده از سوخت‌های دارای محتوای گوگرد بالا در اطراف تهران است.