برداشت جو در استان خراسان رضوی آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برداشت جو از سطح ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی این شهرستان در سال جاری به عنوان نخستین منطقه در استان خراسان رضوی از امروز، یکشنبه آغاز شد.

رمضانعلی قاسمی افزود: با توجه به شرایط مطلوب بارندگی و نبود حوادث غیر مترقبه مانند طوفان و سیلاب بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تن جو در هر هکتار و در مجموع هشت هزار و ۴۰۰ تن جو از اراضی زیر کشت این شهرستان طی یک ماه آینده برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: برداشت جو در گناباد توسط چهار دستگاه کمباین بومی و ۲۰ دستگاه کمباین از سایر شهرستانهای همجوار انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برای آفت زدایی در هنگام برداشت جو، دستگاههای کمباین قبل از برداشت محصول جو ضد عفونی شدند.

وی اظهار داشت: با توجه به استمرار خشکسالی و حوادث غیر مترقبه، میزان برداشت جو در این شهرستان طی سال گذشته به شدت کاهش یافته بود ولی امسال شاهد برداشت مطلوبی در این محصول زراعی خواهیم بود.

قاسمی گفت: یک هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی گناباد در سالجاری زیر کشت گندم رفته است و کار برداشت این محصول از یک ماه آینده آغاز و پیش‌بینی می شود چهار هزار و ۶۲۰ تن گندم در این بخش برداشت شود.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد در قالب ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

شهرستان گناباد با برخورداری از ۳۰۰ هزار واحد دامی، ۲۸ هزار راس دام سنگین و ۱۱۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین از ظرفیتهای مطلوبی در صنعت دام و طیور برخوردار است.

صنعت پرورش گاو شیری گناباد با بیش از ۲۰ هزار  راس دام اصلی و دورگه و تولید سالانه بیش از ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن و روزانه به طور متوسط ۱۸۸ تن شیرخام، رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و تولید طیور گوشتی صنعتی هم در این شهرستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم‌مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.