شبکه‌های آبیاری در ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان قرار دارد

اصفهان_ مدیر مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: شبکه‌های آبیاری نوع سه و چهار در ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان قرار دارد که بیشتر آن در حوضه آبریز زاینده‌رود است.

غلامرضا عُشاقی اظهار داشت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، احداث شبکه‌های نوع یک و ۲ آبیاری مزارع وظیفه وزارت نیروست و شبکه‌های نوع سه و چهار را وزارت جهاد کشاورزی احداث می‌کند.

وی ادامه داد: در استان اصفهان حدود ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شامل چهار شهرستان در بالادست سد زاینده‌رود مانند چادگان و ۹ شهرستان پایین دست مانند لنجان در حوضه آبریز این رودخانه قرار دارد؛ همچنین پنج هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان گلپایگان و ۱۰ هزار هکتار در شهرستان سمیرم جدا از حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود توسط این شبکه‌ها آبیاری می‌شود.

مدیر امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: سال قبل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان برای این بخش اختصاص یافته است که با احتساب سال قبل در یک بازه زمانی سه ساله تخصیص می‌یابد، بنابراین تا سال ۱۴۰۳ برای افزایش این شبکه ها پروژه خواهیم داشت.

عشاقی افزود: کمبود اعتبارات مهم ترین چالش این بخش به شمار می‌رود و در صورت افزایش مبالغ تخصیص یافته قادر خواهیم بود، بخش وسیع تری از اراضی را زیر پوشش قرار دهیم و یا شبکه‌های قدیمی را اصلاح کرده و یا توسعه دهیم.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی باقابلیت کشاورزی که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است و همچنین شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو، و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.