مدیرکل صمت فارس عنوان کرد؛

گسترش مبادلات تجاری با کشور عمان با هم افزایی ، تکمیل زنجیره ارزش، برگزاری نمایشگاه های تخصصی در جهت توسعه صادرات کالا و خدمات صورت می پذیرد

فارس_ مدیرکل صمت فارس گفت: گسترش مبادلات تجاری با کشور عمان با هم افزایی ، تکمیل زنجیره ارزش، برگزاری نمایشگاه های تخصصی در جهت توسعه صادرات کالا و خدمات صورت می پذیرد.

کلمه نیوز_مدیرکل صمت فارس با اشاره به ضرورت افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و عمان ، عقد تفاهم نامه ها و ارائه راهکارهایی برای ارتباطات تجاری بازاریابی و فروش کالا ها و خدمات بیشتر موارد مهم در مراودات تجاری با کشور عمان را برشمرد: دسترسی و نزدیکی جغرافیایی – برقراری روابط تجاری بازرگانان ایرانی با عمان- تامین صنایع غذایی ، میوه وتره بار، محصولات حیوانی و فرش ، محصولات ساختمان، ازجمله سنگ های تزئینی، سیمان ، گچ، کاشی و سرامیک ، همچنین خدمات فنی و مهندسی در حوزه های کشاورزی ، صنعتی ، ساختمانی ، برق ، توریسم درمانی و… است.

حمید رضا ایزدی به راهکارهای اساسی و بهره مندی از سایر ظرفیت های موجود در توسعه روابط تجاری و توسعه صادرات به کشورعمان  اشاره نمود و اضافه کرد: توسعه صادرات کالا و خدمات ، ایجاد بستر مناسب و کمک به تولید کنندگان جهت شناسایی شرکای تجاری توانمند در عمان ، کاهش هزینه های حضور در بازارهای جهانی و افزایش توان رقابتی ، خلق فرصت‌های جدید صادراتی ، حمایت از صاحبان صنایع و شرکت های دانش بنیان ، تعریف پروژه های توسعه ای، برنامه ریزی برای صادرات کالاهای تولیدی در راستای صنعتی شدن به خصوص در حوزه فنآوری و فرآوری صنایع غذایی، صادرات محصولات صنعتی، خدمات فنی و مهندسی بخش معدنی و برگزاری نمایشگاه های تخصصی و عمومی بازرگانی در عمان ، هم افزایی و تکمیل زنجیره ارزش ، استفاده از ظرفیت مناطق ویژه و آزاد است.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان گفت: در زمینه های مختلف از انرژی و مواد غذایی گرفته تا کشاورزی و آبزی پروری و صنایع تبدیلی می توانیم با هم کار کنیم و به شکل هم افزا صنایع را تقویت کنیم

همزمان با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و عمان در تهران، روز پنج شنبه شانزدهم آذر ماه ۱۴۰۲ هیئت بلندپایه اقتصادی و تجاری عمان از جمله قیس بن محمد الیوسف وزیر صنعت و تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان به شیراز سفر کرد.

در این سفر ضمن دیدار وگفتگو با محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در جلسه با مهدی ضیغمی معاون وزیرصمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران ، حسن شیخ نیا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ، جعفر قادری نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، حمید رضا ایزدی مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت، فیصل الرباس رئیس اتاق بازرگانی عمان، المعینی سفیر عمان در ایران و محمدباقر رئیس اتاق مشترک عمان و ایران و سایر روسای دستگاههای اجرایی ذی ربط هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز و فعالان اقتصادی توانمندیها ی صنعتی ، تولیدی ، معدنی ، تجاری، صادراتی، گردشگری، کشاورزی ، خدماتی و … در استان پهناور فارس در راستای گسترش مبادلات تجاری با کشور عمان ، همچنین امضا سند همکاری ، رفع مشکلات حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی با هدف افزایش مراودات تجاری بین دو کشور ایران و عمان ارائه شد .

گفتنی است: در این زمینه وزیر صنعت ، تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان ضمن تسهیل حضور و فعالیت فعالان اقتصادی ایرانی در کشور عمان امکانات ویژه‌ای را جهت واحدهای تولیدی ایرانی که قصد دارند در عمان عملیات تکمیل محصول خود را نهایی و صادرات را انجام دهند، اختصاص داده است.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران درحاشیه نشست طی جلسه ای با تجار و صادر کنندگان استان فارس ضمن بررسی مسائل و مشکلات مطرح شده در تسهیل و رفع موانع اتخاذ تصمیم نمود.

وی با اشاره به اینکه بر گزاری جلسات با هیات تجاری عمان زمینه‌ساز رشد و گسترش روابط تجاری فیمابین و دستیابی به اهداف تجاری دو کشور می‌شود گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت تحقق اهداف تجاری دو کشور شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تجارت دو کشور باشیم.

قیس بن محمد الیوسف، روز پنجشنبه در ادامه سفر به شیراز در دیدار با فعالان اقتصادی استان فارس افزود: علاوه بر جنبه‌های تاریخی و سیاسی، در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری هم می توانیم با هم به خوبی کار کنیم.

وی، با اشاره به برگزاری بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان که روز گذشته در تهران تشکیل شد، اظهار کرد: این اجلاس به توسعه روابط ۲ کشور در زمینه صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد و بیانگر تلاش های صادقانه و برادرانه برای توسعه و تقویت این روابط است.

وزیر تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری عمان ادامه داد: نتیجه و خروجی جلسات اجلاس کمیسیون مشترک بیستم این بود که موارد و موضوعاتی که در حوزه روابط ایران و عمان دچار وقفه شده است، بار دیگر فعال شود.

الیوسف اظهار کرد: تلاش ها همه در این جهت است که بتوانیم به بخش خصوصی که وظیفه دارد در جهت توسعه روابط ۲ کشور اقدام کند، کمک کنیم.

وی با یادآوری دومین سفر سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران و دیدار با دکتر رییسی رئیس جمهور ایران (خرداد ۱۴۰۲) گفت: این سفر با هدف تاکید بر این موضوع که روابط ۲ کشور عمیق، مستحکم، گسترده و دارای اهمیت بسیار بالایی است، انجام شد.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان، افزود: این سفر در راستای تجارت و شراکت های دیرینه بین ۲ کشور و همچنین در جهت تاکید بر چشم‌اندازهایی که پیش روی ما قرار دارد و در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور صورت پذیرفت.

الیوسف ادامه داد: ۲ دولت با اعطای تسهیلات و مشوق ها جهت فعالیت بیشتر بخش خصوصی که در شکوفایی و رشد پایدار روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور بسیار نقش دارد تاکید دارند.

وی، از تجار و بازرگانان استان فارس دعوت کرد که از «سالن سرمایه گذاری کنید» که در نزدیکی فرودگاه بین المللی مسقط برپا شده است، دیدن کنند.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان افزود: در این سالن و نمایشگاه تمام مراحل مربوط به سرمایه گذاری و کار تجاری و فرصت های سرمایه گذاری و روش های بومی سازی سرمایه گذاری ها مطرح شده است.

قیس بن محمد الیوسف ادامه داد: در زمینه های مختلف از انرژی و مواد غذایی گرفته تا کشاورزی و آبزی پروری و صنایع تبدیلی می توانیم با هم کار کنیم و به شکل هم افزا صنایع را تقویت کنیم.

استاندار فارس هم در جلسه با وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان گفت: آمادگی داریم که با اتاق بازرگانی عمان نسبت به قبل همکاری و روابط جدی تر و گسترده تری داشته باشیم و روابط اقتصادی و تجاری خود را با کشور عمان گسترش دهیم.

محمد هادی ایمانیه افزود: ما در شیراز تولید دارو، سرم و تجهیزات پزشکی داریم و در ارتباط با تولید دارو و صنایع دارویی نیز آماده همکاری با کشور عمان هستیم.

وی ادامه داد: در نگاه مردم ایران و به ویژه فارس و شیراز کشور عمان و مردم آن مردمانی با اخلاق، با اصالت و انسان هایی اهل اعتدال شناخته شده‌اند.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه فارس حدود پنج میلیون جمعیت دارد و امکانات جغرافیایی این استان و چهار فصل بودن آن باعث شده در عرصه‌های کشاورزی، باغداری، گردشگری و مسائل مرتبط با صنعت و معادن یکی از استان های پیشرو باشد، در تمام این امور با هماهنگی و حمایت دولت زمینه همکاری فراهم است.

استاندار فارس ، با بیان اینکه سطح ارتباط ایران و عمان متناسب با میزان علاقمندی مردم کشورمان به کشور عمان و مردمان آن نیست افزود: انتظار است که در سفر امروز هیات تجاری عمان به فارس تدابیری برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه خطوط کشتی رانی، حل مسائل بانکی، تولیدات مشترک اندیشیده شود و شاهد جهش روابط فارس و عمان در این زمینه ها باشیم.

ایمانیه گفت: با توجه به وجود منطقه ویژه اقتصادی و شهر سلامت شیراز، در زمینه تامین زمین و صدور مجوزها جهت سرمایه گذاری آماده هرگونه همکاری هستیم.