مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس:

تسریع در اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس از اولویت های استراتژیک سال ۱۴۰۳

هرمزگان/ کلمه نیوز-مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین این شرکت به عنوان یکی از طرح های مهم و استراتژیک کشور با هدف کاهش نفت کوره و تثبیت تولید، با جدیت در حال پیگیری و اجرا است.

طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس از طرح های اولویت دار کشور است که با هدف کاهش تولید نفت کوره و تولید فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با محیط زیست و با محوریت تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم سازی کشور در دست اجرا است.

دکتر احمد هاشمی افزود: عملیات اجرایی پروژه با استقرار پیمانکار از تابستان سال گذشته آغاز شد و هم اکنون کل پروژه با درصد پیشرفت کلی ۷ درصد مطابق برنامه ریزی تعریف شده در حال اجرا است و روند عملیات اجرایی در نشستهای ماهانه با پیمانکار کنترل می شود.

وی با اشاره به وسعت اجرای طرح بیان داشت: در استراتژی در نظر گرفته شده، طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین به سه پروژه احداث ۱۵ واحد واحدهای فرآیندی در دو فاز یک و دو که در حال حاضر فاز اول با ۸ واحد فرآیندی در حال اجرا است و احداث واحدها و سرویس‌های جانبی از جمله برق، آب، بخار، نیتروژن و ۶۱ مخزن ذخیره‌سازی و پروژه مجتمع روغن‌سازی و تولید روغن‌های گروه دو و سه تقسیم بندی شده است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس بیان داشت: هم اکنون حفاری های فاز یک واحدهای فرآیندی به اتمام رسیده است و آرماتور بندی و بتون ریزی پایه های در حال اجرا است و در بخش واحد های فرآیندی نیز زه کشی طرح به اتمام رسیده است.

دکتر هاشمی گفت: طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین با توجه به هدف گذاری آن از چند جنبه حائز اهمیت است از جمله کاهش میزان نفت کوره و تولید فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با محیط زیست، بهبود عملکرد اقتصادی، تولید محصول کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم کشور به میزان ۳۰۰ هزار تن در سال برای نخستین بار در کشور با تکیه بر دانش فنی کاملاً ایرانی و قطع وابستگی به واردات این محصول استراتژیک و همچنین تولید روغن های پایه گروه ۲ و ۳ و از سوی دیگر در بعد اجتماعی موجب ایجاد اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر می شود.

وی با اشاره به دستاوردهای این طرح ملی افزود: تبدیل پالایشگاه نفت بندرعباس به پتروپالایشگاه با دستیابی به توانایی تولید پروپیلن و نفتا، بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش بهره وری عوامل تولید پالایشگاه، افزایش روزانه ظرفیت کمی تولید بنزین و نفت گاز بر اساس استاندارد یورو ۵ ، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پالایش نفت و گاز از دستاوردهای مهم اجرای این طرح است.

پایان خبر/