خروج بیش از ۲ میلیون زائر اربعین از کشور/ تدابیر پلیس برای سفر زنان به عراق بدون اجازه محضری

سخنگوی فراجا آخرین وضعیت مرزهای شش‌گانه اربعین را تشریح کرد و از افرایش ۱۷ درصدی خروج زائران از کشور در مقایسه با سال قبل خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی با حضور در قرارگاه اربعین فراجا به تشریح آخرین وضعیت تردد و خدمات‌دهی به زائران اربعین در پایانه‌های مرزی کشور پرداخت و گفت: تاکنون تعداد ۸۴۰ هزار درخواست گذرنامه زیارتی داشته‌ایم که از این تعداد ۲۸۴ هزار درخواست به صورت حضوری و حدود ۵۶۱ هزار درخواست  از طریق نرم افزار پلیس من ثبت شده است.

وی با بیان اینکه فراجا تمام توان خود را به کار گرفته تا سفر زیارتی آسان، ارزان و ایمن برای زائران اربعین صورت پذیرد، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است هم برای پلیس و هم برای مردم در واقع وقتی که درخواست‌ها به شکل سیستمی ثبت می‌شود بلافاصله پلیس نسبت به صدور گذرنامه اقدام می‌کند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست.

سخنگوی فراجا گفت: با تلاش همکاران پلیس مهاجرت و گذرنامه تعداد ۸۲۰ هزار درخواست منجر به صدور گذرنامه شده و طی این مدت هم تعداد ۵۶۰هزار گذرنامه تمدید و تحویل مردم شده است.

خروج ۲ میلیون زائر اربعین از کشور

وی در خصوص آمار خروج زائران از کشور نیز گفت:‌ آمار کل خروج از کلیه مرزهای کشورمان بالغ بر دو میلیون نفر است. ما با استفاده از سیستم‌هایی که داریم، بلافاصله بعد از خروج زائران از گیت آن را ثبت می‌کنیم.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه حدود ۲۲۴ هزار نفر به طور روزانه از مرزها تردد می‌کنند، گفت: ۲۸۴ گیت در مرزهای شش گانه فعال است، اما شلوغ ترین مرزها، پایانه مرزی مهران است لذا برای سهولت در تردد از مردم عزیز می‌خواهیم ترجیحا دیگر مرزها را برای ورود و خروج از کشور انتخاب کنند. همچنین توصیه می‌شود زائران بدون مدارک و گذرنامه معتبر به مرزها مراجعه نکنند.

 منتظرالمهدی با اشاره به اینکه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش خروج زائران از کشور را داشتیم، درباره سهم هر یک از مرزها در خروج زائران از کشور گفت: مرز مهران ۴۵ درصد، مرز شلمچه ۲۷ درصد، مرز خسروی ۱۲درصد، مرز چذابه هشت درصد و مرزهای باشماق و تمرچین هر کدام دو درصد از کل زائران را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته سخنگوی فراجا مرزهای باشماق و تمرچین نسبت به سال گذشته از استقبال خوب زائران برای عزیمت به زیارت عتبات برخوردار است به طوری که مرز تمرچین از افزایش ۸۱ درصدی و باشماق با افزایش ۵۷ درصدی شمار تردد زائران نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه‌اند.  

وی در خصوص آمار ورود زائران به کشور نیز خاطرنشان کرد:  ۴۰۴ هزار و ۷۴ نفر تاکنون براساس نفرشمار وارد کشور شدند که ورود ۵۶ هزار نفر مرتبط با ۲۴ ساعت گذشته است و نفر شمار در لحظه هر کسی که به کشور وارد یا خارج شود را ثبت می‌کند.

صدور مجوز سفر به عراق برای زنان بدون نیاز به اجازه محضری

سخنگوی پلیس خاطر نشان کرد: درباره مجوز خروج از کشور ویژه خانم ها نیز تمهیداتی اندیشیده شده، این اختیار به مسئولان مراکز گذرنامه داده شده تا اگر کسی درخواست گذرنامه زیارتی داشته باشد نیازی به اجازه محضری همسران نیست و بانوان می‌توانند به همراه همسر خود به ادارات پلیس گذرنامه مراجعه و همان جا زوجیت آنان با رویت اسناد و مدارک لازم توسط مسئول مربوطه تایید و اجازه همسر ثبت شود. پس از ثبت در سیستم، همان مدرک به عنوان مجوز خروج از کشور زوجه در نظر گرفته می‌شود با این روش دیگر نیازی به مراجعه به دفترخانه نیست و ما هم همین سند را به عنوان اجازه خروج از کشور زوج برای زوج می پذیریم. این موضوع برای فرزندان زیر ۱۸ سال نیز به همین صورت قابل اجرا است.

انتهای پیام