کمبود آب و اعتبار، موانع پیشرفت طرح‌های بیابان زدایی در خوزستان

خوزستان - کمبود منابع آبی ناشی از خشکسالی و تامین نشدن اعتبار موانعی هستند که سبب شدند طرح‌های بیابان زدایی پیشرفت خوبی نداشته باشند.

کلمه نیوز – پدیده گرد و غبار مردم استان خوزستان را رنج می‌دهد و بخش‌های مختلف تولید، صنعت و… را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به منظور کاهش گرد و خاک و آلودگی‌های ناشی از آن، طرح بیابان زدایی با کاشت نهال در ۷ کانون بحرانی استان آغاز شد، اما روند مطلوبی را سپری نکرد.

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: کانون شماره ۴ با بیش از ۱۱۳ هزار هکتار مساحت، بزرگ‌ترین و بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار است.

فرزاد امین می‌گوید: تاکنون در حدود ۱۷ هزار هکتار از این کانون، جنگل‌کاری انجام شده است، اما به دلیل کمبود اعتبار و خشک شدن آب کانال ۴۸ کیلومتری که برای آبیاری نهال‌ها ساخته شده بود، مشکلاتی را برای این طرح به وجود آمد و بجز سال ۱۳۹۶ که هور منصوره آبگیری شد، سال‌های بعد آب مورد نیاز تامین نشد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: طبق تعهد دستگاه‌های مربوط و تامین ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار، پیش بینی می‌شود برنامه‌های مدنظر برای مقابله و مدیریت ریزگرد‌ها در کانون‌های داخلی، در مدت ۴ سال اجرایی شوند و این مشکل رفع شود.