مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز:

در زمان حاضر، خانواده‌ها در تمام مراحل زندگی و انتخاب‌های فرزندان نقش مؤثر دارند

فارس_ جلسه توانمند‌سازی والدین در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، با حضور فعال خانواده‌ها در آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز برگزار شد.

کلمه نیوز_ سید عبدالصمد موسوی با اشاره به این موضوع که در زمان حاضر، خانواده‌ها در تمام مراحل زندگی و انتخاب‌های فرزندان نقش مؤثر دارند، گفت: انتخاب یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی است که در زندگی دانش‌آموزان دارای اهمیت است و با طرح این پرسش‌ها که: آیا این درست است که ما انتخاب‌هایمان هستیم؟ یا اینکه زندگی ما مجموعه‌ای از انتخاب‌هایمان است؟ آیا امروز ما ناشی از انتخاب‌های گذشته ماست؟ ادامه داد: انتخاب‌های امروز ما فردایمان را می‌سازد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در بخش دیگری از سخنانش با معرفی کتاب «اثر مرکب» از دارن هاردی گفت: در این کتاب هدف، مساوی با اتتخاب، رفتار، عادات جدید و زمان دانسته شده است. بر این اساس انتخاب، اولین مرحله رسیدن به هدف است و انتخاب‌های کوچک و هوشمندانه، تدریجی و مستمر به خلق آثار بزرگ خواهد انجامید.

موسوی به انواع انتخاب به لحاظ تأثیرگذاری و رسیدن به هدف اشاره کرد و گفت: انتخاب کوتاه‌مدت و فوری به صورت روزانه و هفتگی رقم می‌خورد و انتخاب میان‌مدت در طول یک ماه یا یک سال خلق می‌شود؛ در حالیکه انتخاب بلند‌مدت به هدف منتهی می‌شود که این هدف می‌تواند شغل، مدرک تحصیلی، ازدواج و یا هر چیز دیگری باشد.

به گفته‌ی او، در قرآن و کتب دینی نیز بر انتخاب صحیح تأکید شده و بزرگان دین و علوم نیز بر آن تأکید داشته‌اند، چون انسان موجودی دارای اختیار است که می‌تواند با انتخاب صحیح، آینده خود و حتی سرنوشتش را تغییر دهد.

نقش والدین بر انتخاب رشته دیگر موضوعی بود که موسوی درباره آن سخن گفت. از نظر او، این نقش در دنیای امروز نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده و خانواده‌هایی که مسوول ایجاد شرایط رفاهی فرزندان بودند در حال حاضر در تمامی مراحل زندگی و انتخاب‌های آنان نقش پررنگ و مؤثری را ایفا می‌کنند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در پایان از باید‌ها و نبایدهای انتخاب هم گفت. او از اولیای دانش‌آموزان خواست از تحمیل نظر خود بر فرزندان و ایجاد مانع و حائل برای انتخاب درست بپرهیزند. مقایسه نکردن فرزند خود با دیگران حتی با خواهر و برادرهایش، پرهیز از تعصب‌های بی‌جا، عدم دخالت بیش از حد که سبب ایجاد ترس در فرزندان می‌شود، در دام استعداد و هوش کاذب نیفتادن و ایجاد شرایط مناسب انتخاب از دیگر مواردی بود که موسوی به آن اشاره کرد.

او در این نشست با اشاره به شعار سال که به فرموده مقام معظم رهبری «جهش تولید با مشارکت مردم» تعیین شده، بر اهمیت و لزوم حضور اولیا و خانواده‌ها در هویت‌بخشی به نظام مقدس خانواده، پرورش استعداد فرزندان و زمینه‌سازی انتخاب درست برای آینده‌سازان ایران اسلامی تأکید کرد و موفقیت حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم غاصب اسرائیل را تبریک گفت.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس پیرامون اهمیت پیوند خانه و مدرسه سخن گفت و با اشاره به سند تحول بنیادین، جایگاه خانواده و نقش والدین را در کنار مربیان در مسیر رشد و هدایت دانش‌آموزان برشمرد.

حشمت اله وفائی گفت: بر اساس منابع و اسناد بالادستی، خانواده‌ها هم در پشتیبانی و اجرای طرح‌های تربیتی باید نقش ایفا کنند و هم در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارزشیابی برنامه‌ها و اقدامات تربیتی در مدارس اثرگذار باشند.

به گفته‌ی او، تحقیقات صورت گرفته در زمینه مشارکت فعال و مستمر والدین با مدرسه و نظام تعلیم و تربیت، نشان می‌دهد که فرهنگ خانواده، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بالا بردن بهره وری آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مقایسه با سایر متغییرها از جمله معلم، فضا و امکانات و تجهیزات دارد.

وفایی برگزاری جلسات آموزشی و تربیتی در قالب آموزش خانواده را عاملی در آگاهی‌بخشی و توانمند‌سازی والدین در فرایند تعلیم و تربیت رسمی دانست که هم‌راستا با توانمند‌سازی دانش‌آموزان و مربیان مؤثر خواهد بود. این نشست با سخنان کارشناس مسوول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه یافت. محمدصادق بشارت‌نیا پیرامون نقش هدایت تحصیلی، عوامل مؤثر در انتخاب رشته و تحصیل دانش‌آموزان و توجه خانواده‌ها به این موضوع مهم با شرکت‌کنندگان گفتگو کرد.

در پایان این نشست حسینی کارشناس مشاوره و امور تربیتی ناحیه سه شیراز در رابطه با پرسشهای متداول دانش آموزان در هدایت تحصیلی سخن گفت.

او تیپ های ۶ گانه شخصیت را توضیح داد و بر ضرورت توجه به آنها در انتخاب رشته پایه نهم و هدایت تحصیلی تاکید کرد.