مدیر کل محیط زیست استان مرکزی:

کاهش ۶۰ درصدی مازوت سوزی در سال جاری

مرکزی-کلمه نیوز-مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در نشست بررسی ابعاد فنی و حقوقی مازوت سوزی در نیروگاه شازند با هدف پیشگیری از مازوت سوزی در سال آینده، گفت: بیش از ۷۰۰ میلیون لیتر مازوت طی ۳ الی ۴ ماه در سال گذشته در اراک سوخت و این شهر ۱۳۵ روز هوای ناسالم داشته است که امسال تاکنون ۱۳۲ روز هوای ناسالم را اراک مشاهده کرده و روزهای آلاینده ۱۸ روز بوده، ضمن اینکه امسال مازوت ۳۴۶ میلیون لیتر در این شهر سوخته و با کاهش حدود ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

یوسف یوسفی افزود: برای قطع کامل مازوت سوزی باید پیگیری های لازم همچنان صورت بگیرد، چرا که حتی یک روز مازوت سوزی در اراک هم از دید ما خوب نیست و مطلوب محیط زیست داشتن هوای پاک و شاخص دستگاه های سنجش آلودگی هوا زیر ۵۰ است.

وی اظهار کرد: در راستای کاهش و قطع مازوت سوزی در اراک اقداماتی را محیط زیست در سال جاری نیاز بود پیگیری کند که از لحاظ مکاتبات با دستگاه های استانی و رییس محیط زیست کشور این اقدامات صورت گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: برگزاری ۸ جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا از جمله این اقدامات است، ضمن اینکه ۲۲ دستگاه در قانون نظارتی برای کاهش آلودگی هوا دخیل هستند که باید سهم خود را اجرایی کنند.

یوسفی گفت: در همین راستا و برای کاهش مازوت سوزی جلسه ای در وزارت کشور تشکیل شد و اراک، تهران و کرج جز شهرهایی بودند که قرار شد مازوت سوزی متوقف شود که در همین خصوص در استان تغییر مدیریتی در نیروگاه و شرکت گاز رخ داد و تصمیماتی که برای اورهال منطقه اخذ شد نسبت به سال گذشته با یکماه تاخیر مازوت سوزی در اراک شروع شد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد کاهش مازوت سوزی باز هم مطلوب نیست و باید روزی برسد که مازوت در این شهر نسوزد، ابراز کرد: در همین راستا کارگروه ماده ۱۴ که سال ها تعطیل بود فعال شد و با پیگیری محیط زیست بزودی دودکش های نیروگاه نیز آنلاین می شوند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: ضمنا پایش آنلاین نمونه گیری توسط محیط زیست دائم در حال انجام است.